Cât mai valorează în 2015 un leu din 1989? Răspunsule e 0,4255 lei. Da, în luna iunie a anului curent, aplicând inflația cumulată din 1989 și denominarea din 2005, în urma căreia s-au tăiat patru zerouri, un leu din 1989 a ajuns să valoreze 0,4255 lei în iunie 2015. Un leu din 1980, valora, în iunie 2015, 0,5773 lei.
Așadar, dacă erai un român mediu ce câștiga fix salariul mediu net în iunie 2015 (1.818 lei lunar), atunci salariul tău ar fi echivalat, în 1980, cu 3.150 lei, iar în 1989 ar fi echivalat cu 4.273 lei. Salariile medii nete din 1980 și 1989, la valoarea leului de atunci, erau de 2.238 lei, respectiv 3.063 lei (conform INS). La valori comparabile, salariul din 2015 era cu 40% mai mare decât în 1980 și cu 39,5% mai mare decât în 1989. Deci valoarea reală a salariului mediu net între 1980 și 1989 s-a păstrat aproape constantă.
Ce puteai cumpăra în anii `80? Prea multe statistici nu sunt disponibile, iar cifrele vehiculate sunt prețuri ale produselor, fie la oficial, adică la raftul magazinului, fie la bișnițari, aici intrând electronicele aduse din import, în mare parte ilegal, și electronicele autohtone ce se achiziționau prin pile. Din acest motiv, unele din prețurile din tabel (vezi tabelul din imagine) au mai multe variante. Cea mai scumpă achiziție, în afara unei locuițe, era în anii `80 un autoturism. Valoarea unei Dacii a oscilat pe parcursul anilor `80 între 70 de mii de lei și 90 de mii de lei, în funcție de model și dotări. Actualizând suma la valoarea din iunie a anului curent, anul de bază fiind 1989, prețul Daciei de atunci ar echivala cu sume cuprinse între 29,7 mii lei și 38,3 mii lei. În euro, asta ar însemna ca o Dacie nouă din 1989 să coste între 6.200 și 8.600 euro astăzi. Suma nu e cu mult mai mare decât prețurile existente pe piață pentru o Dacia Logan.
Al doilea produs ca valoare, de data aceasta achiziționat de la bișnițari, era video recorder-ul, al cărui preț oscila între 40 de mii de lei și 50 de mii de lei în anii `80. Am găsit unele referințe ce dădeau prețuri mai mari și mai mici, dar cele mai multe valori se încadrau în acest ecart. Astăzi, când video record-urile sunt piese de muzeu, prețul acestora ar echivala în lei actuali cu sume cuprinse între 17 mii și 21 mii lei. Suma e mare chiar și pentru un sistem Home Cinema cu Smart TV de nivel mediu. Prețul benzinei și motorinei din anii `80 ar fi apropiat de cel de astăzi fără accize (vezi tabelul din imagine). Prețul călătoriei cu metroul și tramvaiul era în anii `80 mai ieftin decât cel de astăzi. Dacă în 1989 o călătorie cu metroul costa un leu, astăzi ar fi trebuit să coste 43 de bani, dar, în schimb, costă 2,5 lei. Un bilet de tramvai costa atunci 0,75 bani, echivalând cu 0,32 bani astăzi. Astăzi, o călătorie la RATB costa 1,3 lei.
Prețul unor produse din anii `80 indexat cu inflația nu diferă cu mult față de cel prezent, aici intrând o serie de produse alimentare (carne de porc, zahăr, ulei, orez, păine, ouă, cașcaval), băuturi, produse nealimentare (automobil, frigider, îmbrăcăminte, încălțăminte, bicilete - vezi tabelul din imagine), altele, din contră, sunt mult mai mari astăzi decât în anii `80 (carburanți, întreținere, transport în comun, țigări), dar, per ansamblu, echivalențele nu sunt frapante. Dacă ținem cont de salariile medii, care sunt mai mari astăzi, la valoare reală, decât în anii `80, atunci am putea spune că un român cu un salariu mediu de astăzi are un trai mai bun decât unul din anii `80. Problema e că românii salariați și, implicit, cei cu salariul mediu net din ziua de astăzi sunt mai puțini decât în 1989, atunci având 8 milioane de salariați, iar astăzi doar 4,8 milioane.
Cat ne au costat zile si lunile cat am stat la cozi sa cumparam produsele alimentare nu calculati ??
RăspundețiȘtergere