Social Icons

miercuri, 5 decembrie 2018

Cum a evoluat prețul carburanților în statele UE în ultimii cinci ani raportat la cotația petrolului

Cât de flexibil e prețul la carburanți în UE raportat la cotația petrolului
   În ultima săptămână din luna noiembrie a anului 2013, cotația barilului de petrol ajunsese la 110,17 $ pe baril. Tot în ultima săptămână a lunii noiembrie de anul acesta, cotația petrolului era la 59,10 $ pe baril. 


   Cât era prețul carburanților în România în cele două săptămâni luate ca referință?

   Conform buletinului săptămânal al Comisiei Europene, în ultima săptămână din noiembrie anul acesta, prețul mediu pentru un litru de benzină la pompă (final) era de 1,13 euro, iar cel de motorină la pompă era de 1,23 euro pe litru. Dacă ne raportăm la prețurile medii de la pompă din urmă cu cinci ani, atunci benzina a scăzut cu 10 eurocenți pe litru (de la 1,23 la 1,13 euro), iar motorina cu 7 eurocenți (de la 1,30 la 1,23 euro/litru - vezi tabelul din imagine).

   Dacă ne raportăm la prețurile carburanților fără taxe, realizăm că, în cazul României, reducerile de 10, respectiv 7 eurocenți la litrul de benzină și motorină între noiembrie 2013 și noiembrie 2018 au fost suportate de benzinari, statul însușindu-și aproximativ aceleași taxe din prețul final la litrul de benzină și motorină (vezi tabelul din imagine). 
   Deci, la o scădere a cotației internaționale a petrolului de 46%, litrul de benzină fără taxe din România a scăzut cu 16%, iar cel de motorină cu 10%. Scăderea în cazul prețului final al litrului de benzină a fost de 8%, iar la litrul de motorină de 5%.

   Cum au evoluat prețurile la carburanți în cinci ultimii ani în statele UE?

   La nivelul UE, între noiembrie 2013 și noiembrie anul acesta, prețul fără taxe al benzinei a scăzut cu 14% (de la 0,65 la 0,56 euro/litru), iar cel al motorinei cu 9% (de la 0,71 la 0,65 euro/litru - vezi tabelul din imagine). Repet, cotația petrolului a scăzut cu 46% (de la 110,17 la 58,10 $/baril).
   Cele mai mari scăderi între 2013 și 2018 în cazul prețului fără taxe al benzinei s-au înregistrat în Bulgaria (29%), Olanda (22%), Ungaria (22%), Suedia, Luxemburg și Belgia cu câte 21%. Vedem că vecinii noștri, bulgarii și maghiarii, fără ca să aibă zăcăminte proprii semnificative de petrol, au avut scăderi mai mari ale prețurilor benzinei fără taxe decât noi.
   Cele mai mari scăderi ale prețurilor fără taxe la litrul de motorină s-au înregistrat în Malta (24%), Bulgaria (17%), Danemarca (15%), Lituania (14%) și Portugalia (14%).

   În cazul prețului final la carburanți, la nivelul UE, în ultimii cinci ani, s-a înregistrat o scădere de 7% în cazul litrului de benzină și de 3% în cazul celui de motorină.
   La nivelul statelor comunitare, cele mai mari scăderi ale prețuilui final la litrul de benzină s-au înregistrat în Bulgaria (19%), Ungaria (17%), Belgia (12%), Suedia (12%) și Luxemburg (11%). 
   În cazul motorinei, cele mai mari scăderi ale prețurilor finale în ultimii cinci ani s-au înregistrat în Bulgaria (12%), Malta (10%), Ungaria (9%) și Danemarca (8%).
   Din nou vedem că vecinii noștrii stau mult mai bine în privința scăderilor prețurilor la carburanți, iar scăderile de prețuri s-au înregistrat și de pe urma taxelor încasate de către stat.

   Datele Comisiei Europene ne arată că la nivelul majorității statelor există o flexibilitate scăzută între prețul final al carburanților și cotația barilului de petrol. Există o flexibilitate mai mare în cazul prețului carburanților fără taxe, dar, din păcate, piața românească nu intră în categoria piețelor cu flexibilitate ridicată.
   În cazul României, în ultimii cinci ani, statul a muls taxe aproximativ la fel la litrul de carburanți, indiferent de cotația petrolului, iar benzinarii au redus prea puțin prețurile comparativ cu cotația petrolului, dar și comparativ cu statele vecine comunitare, state fără o producție proprie semnificativă de petrol.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu