Nici nu s-au terminat studiile de fezabilitate pentru toate tronsoanele autostrăzii Pitești-Sibiu, că prețul s-a și dublat, iar din comunicatul mașinei de tocat bani CNAIR, urmașa CNADNR-ului, aflăm că suma de 3,34 miliarde de euro nu e finală.
Deocamdată, prețul unui kilometru de autostradă ajunge la 27 milioane de euro, dar el poate urca la peste 30 de milioane și chiar mai mult. CNAIR-ul ne taxează din start cu 3,34 miliarde de euro pentru 123 de kilometri de autostradă, în zonă de munte, cu 7 tuneluri și câteva zeci de poduri.
Albania a plătit companiei Bechtel un miliard de euro pentru 170 km de autostradă în condiții montane. Autostrada care leagă Kosovo de Albania are 17 poduri și un tunel lung de 5,5 km. Prețul inițial a fost de 600 milioane de euro, dar americanii le-au umflat prețul până la 1,02 miliarde de euro, ceea ce a făcut ca prețul pe kilometru de autostradă să fie 16,4 milioane de euro. La albanezi, chiar dacă le-a umflat prețul, Bechtel a lăsat ceva în urmă. Noi n-am fost așa de norocoși, ne-am trezit și cu banii luați și fără autostradă.
Grecii au construit Egnatia Odos (670 km lungime) cu 6,8 miliarde de euro. Autostrada traversează Grecia de la est la vest prin munți, are 76 de tuneluri, a căror lungime totală e de 99 km. Pe lângă tuneluri, autostrada are și 1.650 de poduri.
Un asemenea proiect a costat mai puțin decât erau estimate costurile pentru cei 53 de km din Comarnic - Brașov. Grecii au avut un cost mediu de 10,1 milioane de euro pe kilometru de autostradă.
În anul 2015, Ioan Rus ne spunea că un kilometru din autostrada Comarnic - Brașov ne va costa aproape 160 milioane de euro, iar prețul final al celor 53 de kilometri de autostradă era estimat la 8,45 miliarde de euro. Noi nu ne încurcăm cu sume mici.
Nimeni n-a anchetat niciodată modul cum s-au stabilit prețurile pentru tronsoanele de autostradă realizate până acum. Autostrada București - Ploiești a costat circa 10 milioane de euro pe kilometru, deci cât au plătit grecii pe kilometru din Egnatia Odos. Diferența e că autostrada grecească trece prin munți, iar autostrada noastră trece prin Câmpia Română. Construim scump și prost și nimeni din parchete sau DNA nu e interesat să ancheteze de ce la noi costă atât de mult construcția de autostrăzi. Unele guri rele spun că serviciile și-ar lua partea din construcția de autostrăzi supraevaluate și din acest motiv DNA-ul stă deoparte.
E clar că prețul anunțat de CNAIR e umflat și, după cum stau lucrurile, se va mai umfla. Vedem că de la 1,6 miliarde de euro, la prima strigare, suma s-a dublat și e posibil să se mai dubleze odată prin contractele adiționale de după licitații. Nimeni din DNA nu e interesat să vadă ce fac băieții de la CNAIR, de reușesc să iasă de fiecare dată pe piață cu prețuri de autostrăzi pavate cu cristale Swarovski. Acest dezinteres ne-a costat deja miliarde de euro și ne va mai costa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu