Social Icons

marți, 15 martie 2016

Boc, metroul și clujenii

Metroul din Cluj-Napoca e nefezabil
   Emil Boc, deși are un nou mandat în buzunar, în condițiile alegerilor dintr-un singur tur, a lansat în urmă cu o săptămână o petardă pentru cei nehotărâți. Chiar și unele ziare centrale s-au grăbit să preia știrea că la Cluj-Napoca se va construi metrou.
Boc ne explica, aruncând în eter unul-două, trei, patru sau cinci miliarde de euro, că acestea ar fi sumele necesare pentru construirea metroului,  în funcție de lungimea rețelei.
   Suntem din nou în filmul de un miliard de euro al serverelor de ascultare și interceptare ce le-ar avea SRI-ul, instituție al cărui buget total anual în 2015 a fost de 310 milioane de euro (cel mai mare de când sunt publicate bugetele SRI). Boc știe că bugetul primăriei e mai mic decât cel al SRI. În 2014, veniturile încasate, conform execuției bugetare publicate pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, au fost de 732 milioane lei (vezi aici topul primăriilor după venituri), asta deși bugetul inițial prevedea venituri de 1,01 miliarde lei (vei datele din imagine). În 2015, bugetul inițial prevedea venituri totale de 1,03 miliarde lei. Cât s-a încasat efectiv, nu știm, pentru că execuția bugetului pe 2015 nu e publicată. Știm, în schimb, că anul acesta, Primăria Cluj-Napoca are o țintă a veniturilor mai modestă, de 954 milioane de lei (vezi datele din imagine). Probabil Boc s-a săturat să rateze țintele de venituri cu două-trei sute de milioane și și-a stabilit ținte mai realiste. Oricum, vedem că veniturile anuale ale Primăriei Cluj-Napoca nu depășesc 235 milioane de euro nici în varianta optimistă din estimările de la început de an.
   Dacă analizăm și cheltuielile de dezvoltare din ultimii trei ani (vezi datele din imagine), observăm că  sunt în scădere, iar maximul bugetat, în 2014, a însemnat 115 milioane de euro (509 milioane lei). Mai trebuie spus că împrumuturile pe termen lung ale Primăriei Cluj-Napoca se ridicau la aproape 387 milioane lei în 2014 (aproximativ 87 milioane euro - vezi aici topul primăriilor îndatorate). Astea sunt cifrele, acum urmează întrebăril.

  • Dacă tu ai un buget de maxim 230 milioane de euro venituri anuale, cine te împrumută cu 1, 2, 3, 4 sau 5 miliarde de euro ca să-ți faci metrou?
  • Dacă tu ai buget de investiții anual de maxim 115 milioane de euro și ești deja îndatorat pe termen lung cu 87 milioane euro, cum să te îndatorezi cu 1, 2, 3, 4 sau 5 miliarde de euro?
  • Dacă în București, oraș cu 1,85 milioane de locuitori, sau peste 2 milioane, dacă-i adăugăm pe studenți și ilfoveni, din care, 600 de mii de călătoresc zilnic cu metroul și nu-l pot face rentabil, de vreme ce e subvenționat, cât de rentabil va fi metroul într-un oraș cu 320 de mii de locuitori, sau peste 400 de mii, dacă adăugăm studenții și cei din jurul orașului?

   Boc nu e naiv, știe că un metrou în Cluj nu se poate construi fără ruinarea orașului pentru câteva decenii, dar vrea să fie sigur că-și asigură funcția de primar cu un procent zdrobitor față de următorul clasat, astfel încât să descurajeze concurența la alegerile din 2020. Dacă pentru asta trebuie să promită metrouri suspendate ca Oprescu, nu mai contează, pentru că, după alegeri, în urma unor dezbateri publice, se va ajunge la concluzia că proiectul e nefezabil din punct de vedere financiar.



2 comentarii:

  1. Ideea este foarte buna si trebuie sustinuta cu ajutor guvernamental. clujul nu are nici o solutie viabila la traficul supra aglomerat. Metroul trebuie folosit ca pol de dezvoltare, sa impinga dezvoltarea orasului catre suburbie, sa lege aeroportul de zona autostrazii si complexele rezidentiale supra aglomerate. Dar, e greu sa gandesti in perspectiva, asa ca mai bine aruncam cu noroi. Oricum si daca se apuca de construit sub regimul lui Boc, nu se va incheia niciodata.

    RăspundețiȘtergere
  2. Si cine crezi ca ar fi de acord sa se pompeze atatia bani la Cluj? De ce nu la Iasi, Timisoara sau Constanta?

    RăspundețiȘtergere