Social Icons

miercuri, 8 iulie 2015

Harta cheltuielilor pentru săpun

Harta cheltuielilor pentru săpun
   INS-ul a lansat lucrarea ”Coordonatele nivelului de trai în România. Veniturile și consumul populației în 2014”, în cadrul căreia găsim statistici detaliate ale consumului și veniturilor gospodăriilor. Datele statistice au fost obținute în urma unei anchete la care au participat peste 9.000 de gospodării din toate județele, mediile și categoriile sociale.
   Conform acestei lucrări, în 2014, cheltuielile totale lunare pe o gospodărie au fost, în medie, de 2.269,3 lei și de 850,9 lei, în medie, pe persoanăÎn România, o gospodărie are, în medie, 2,667 membri. Din cheltuielile totale medii pe o gospodărie, cheltuielile de consum au reprezentat 1.637,5 lei. În cadrul acestei categorii de cheltuieli intră mărfurile nealimentare. Anul trecut, o gospodărie medie a cheltuit lunar pentru mărfurile nealimentare 494,54 lei. În cadrul acestei subcategorii (cheltuieli pentru mărfurile nealimentare), regăsim și cheltuielile pentru articole și produse de îngrijire personală (săpun de toaletă, produse de parfumerie/cosmetică, alte articole de îngrijire). La nivel național, anul trecut, aceste cheltuieli erau în medie de 40,77 lei lunar pe gospodărie, deci 8,24% din cheltuielile pentru mărfurile nealimentare. În funcție de mediu (rural sau urban), de categoria socială (salariat, agricultor, șomer, pensionar, lucrător pe cont propriu) și de regiune (în România sunt 8 regiuni statistice - vezi imaginea), aceste cheltuieli variază. Astfel, o gospodărie din mediul urban cheltuia, în 2014, 53,63 lei pentru articolele și produsele de îngrijire personală, în vreme ce o gospodărie din mediul rural cheltuia doar 24,21 lei.
   La nivel de teritoriu, patru regiuni (Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest - vezi harta din imagine), din cele opt, alocau procentual mai puțin de 8,24% din cheltuielile pentru mărfurile nealimentare pentru produsele și articolele de îngrijire personală. În sume absolute, tot patru regiuni alocau mai puțin decât media națională de 40,77 lei, doar că, regiunea de Sud-Est o înlocuiește în această privință pe cea de Vest. Gospodăriile din București-Ilfov cheltuie cu 140% mai mult pe produsele de îngrijire personală decât gospodăriile din regiunea Sud-Vest Oltenia (63,88 lei față de 26,65 lei), asta, în condițiile în care cheltuielile pentru mărfurile nealimentare sunt sunt cu 36% mai mari (vezi harta din imagine). Cele mai mari cheltuieli lunare pentru produsele de îngrijire personală erau alocate de familiile din București-Ilfov și cele din regiunea Centru (63,88 lei și 47,56 lei). La polul opus, cu cele mai mici cheltuieli, se află regiunea Sud-Vest Oltenia și Sud Muntenia, cu 26,65 lei, respectiv 33,17 lei. Clasamentul extremelor se păstrează și în privința procentelor deținute de cheltuielile pentru îngrijire în totalul cheltuielior cu mărfurile nealimentare (vezi harta din imagine).
   Pe produse de îngrijire personală, clasamentele se schimbă. Cele mai mari cheltuieli pentru săpun de toaletă le alocau lunar, anul trecut, gospodăriile din regiunile București-Ilfov și Nord-Vest. Pentru produsele de parfumerie și cosmetică, regiunea Centru ocupă locul doi după București. Cele mai mici cheltuieli alocate săpunului corespundeau gospodăriilor din Nord-Est și Sud-Est, iar, pentru produsele de cosmetică și parfumerie, alocările cele mai mici corespundeau regiunilor Sud-Vest Oltenia și Sud Muntenia.
   Cheltuielile pentru produsele pentru îngrijire personală nu reprezintă consumul cantitativ efectiv, ci prețul plătit pentru aceste produse. Prețul e legat și de calitate, nu doar de cantitate, iar sumele mari din București-Ilfov, de exemplu, nu semnifică un consum cantitativ dublu, ci o valoare dublă a acestor produse și articole față de regiunea Sud-Vest Oltenia. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu