Bugetul României e o oglindă a neputinței guvernamentale. Avem bani, ne arată acest lucru excedentul rezultat din execuția bugetară pe primele cinci luni, dar guvernul nu face nimic cu ei. Cele 1,42 mld. de euro (6,34 mld. lei - vezi tabelul din imagine), cât reprezintă excedentul bugetului general consolidat, e măsura „capacităților manageriale” ale guvernului.
Avem bani, dar nu avem prea multe idei în a-i folosi. Drama guvernelor de după `90 e pendularea între perioade în care nu existau deloc resurse pentru investiții și perioade de o relativă prosperitate, în care existau resurse pentru dezvoltare, dar nu s-a făcut mai nimic, fie din incompetență, fie din cauza șpăgilor percepute, prea mari pentru a mai rămâne ceva. Acum suntem într-o situație puțin schimbată. Avem un guvern incompetent în materie de investiții, deși avem bani, dar sursa principală a incompetenței o reprezintă teama de a nu fi prins luând șpagă. Nu poți lua șpagă, nu te bagi - ăsta pare a fi dictonul ce ghidează actuala guvernare.
Avem bani, dar nu avem prea multe idei în a-i folosi. Drama guvernelor de după `90 e pendularea între perioade în care nu existau deloc resurse pentru investiții și perioade de o relativă prosperitate, în care existau resurse pentru dezvoltare, dar nu s-a făcut mai nimic, fie din incompetență, fie din cauza șpăgilor percepute, prea mari pentru a mai rămâne ceva. Acum suntem într-o situație puțin schimbată. Avem un guvern incompetent în materie de investiții, deși avem bani, dar sursa principală a incompetenței o reprezintă teama de a nu fi prins luând șpagă. Nu poți lua șpagă, nu te bagi - ăsta pare a fi dictonul ce ghidează actuala guvernare.
Nu putem acuza guvernul actual că nu colectează suficient. Colectează mai mult decât au făcut-o mai toate guvernele anterioare. Măsurile luate de reducere a fiscalității și de creștere a controalelor au dat rezultate. Pe primele cinci luni, avem cu 10,8% mai multe venituri decât cele colectate în anul precedent (vezi tabelul din imagine). Din cele 9 mld. de lei în plus la veniturile din buget, peste 55% provine din suplusul de venituri a TVA-ului (+3,96 mld. lei) și a impozitului pe salarii și venit (+ 1,42 mld. lei). Mărirea salariului minim e responsabilă pentru surplusul de la impozitul pe salarii și venituri. Șocul reducerii CAS e aproape atenuat, în primele cinci luni s-au colectat 23,1 mld. lei, față de 23,3 mld. lei, cât se colectaseră în aceeași perioadă a anului trecut. Deci și măsura de reducere a CAS-ului a fost una sustenabilă, indiferent de ce predica FMI-ul.
Lucrurile bune se opresc odată ce trecem la capitolul de cheltuieli (vezi tabelul din imagine). Aici vedem cum apare excedentul. Cheltuielile totale au crescut cu 1,4% față de anul trecut. Dacă ar fi crescut în același ritm cu veniturile, cheltuielile totale ar fi trebuit să fie de 94,9 mld. lei, față 86,8 mld.lei cât sunt, rezultând un deficit de 1,74 mld. lei (0,25% din PIB), apropiat față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut (1,58 mld. lei - 0,24% din PIB). S-a înregistrat o creștere a cheltuielilor de personal față de anul anterior (+6,5%), dar au scăzut mai mult cheltuielile cu bunurile și seviciile (-3,8%) și cheltuielile pentru investiții (-0,3%). Deci cheltuim mai puțin decât încasăm, dar majoritatea cheltuielilor se duc pe salarii și nu în investiții. Facem la fel ca între 2005 și 2008, doar că atunci aveam deficite mari. Chiar dacă e un pas în față, în sensul că nu ne mai împrumutăm ca atunci, dezvoltarea economică viitoare e pusă sub semnul întrebării atâta timp cât nu există investiții.
Guvernul Ponta se comportă ca niște pirați fără idei ce acumulează doar de dragul de a acumula. Banii nefolosiți constituie o oportunitate ratată. Un excedent mare, ca și un deficit mare, indică o slabă capacitate de previziona și gestiona un buget.
Lucrurile bune se opresc odată ce trecem la capitolul de cheltuieli (vezi tabelul din imagine). Aici vedem cum apare excedentul. Cheltuielile totale au crescut cu 1,4% față de anul trecut. Dacă ar fi crescut în același ritm cu veniturile, cheltuielile totale ar fi trebuit să fie de 94,9 mld. lei, față 86,8 mld.lei cât sunt, rezultând un deficit de 1,74 mld. lei (0,25% din PIB), apropiat față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut (1,58 mld. lei - 0,24% din PIB). S-a înregistrat o creștere a cheltuielilor de personal față de anul anterior (+6,5%), dar au scăzut mai mult cheltuielile cu bunurile și seviciile (-3,8%) și cheltuielile pentru investiții (-0,3%). Deci cheltuim mai puțin decât încasăm, dar majoritatea cheltuielilor se duc pe salarii și nu în investiții. Facem la fel ca între 2005 și 2008, doar că atunci aveam deficite mari. Chiar dacă e un pas în față, în sensul că nu ne mai împrumutăm ca atunci, dezvoltarea economică viitoare e pusă sub semnul întrebării atâta timp cât nu există investiții.
Guvernul Ponta se comportă ca niște pirați fără idei ce acumulează doar de dragul de a acumula. Banii nefolosiți constituie o oportunitate ratată. Un excedent mare, ca și un deficit mare, indică o slabă capacitate de previziona și gestiona un buget.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu