Social Icons

miercuri, 8 octombrie 2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989

Cum arăta economia României în 1989 față de 2013
   Miturile economiei românești din perioada regimului comunist sunt folosite ca argument de fiecare dată când nostalgicii după acel regim au prilejul să-și facă publice opiniile.
   
   Un prim mit e acela potrivit căruia economia de atunci era superioară celei de astăzi în ceea ce privește dimensiunile.

   Fals. Economia de astăzi comensurată prin valoarea PIB în USD este de peste trei ori mai mare decât economia ultimului an de comunism calculată la valoarea de atunci în USD. Anul 1989 era unul de scădere economică față de cel anterior. PIB-ul național de la acea dată raportat la cursul oficial al dolarului (1 dolar = 14,92 lei), avea o valoare de 53,6 miliarde USD. PIB-ul României în anul 2013, calculat în USD la cursul de anul trecut (1 dolar = 3,3279 lei), a fost de 189,6 miliarde. Dacă luăm în calcul devalorizarea dolarului din 1989 încoace, ceea ce înseamnă că un dolar din anul 1989 valora circa 1,92 dolari anul trecut, atunci rezultă  că, la valoarea reală a dolarului, PIB-ul din 2013 e aproape de două ori mai mare decât cel din 1989 (98,7 mld. USD față de 53,6 mld. USD). Oricum ai calcula, fie la valoarea reală, fie la cea nominală a dolarului, rezultatul e că economia din 2013 este mai dezvoltată decât cea din 1989.


   Vezi și : Ce PIB pe locuitor au găsit și cât au lăsat șefii de stat ai României de la Cuza încoace
      
                 Cum a evoluat datoria publică, de la Ceaușescu la Cioloș


   Al doilea mit e legat de productivitatea proverbială a industriei din regimul comunist. 

    Și acest mit este fals.  Industria de dinainte de 1989 avea un aport la formarea pib-ului de 46%, ceea ce însemna în cifre absolute circa 24,6 mld. USD (la cursul din 1989). În anul 2013, aportul industriei la formarea pib-ului național era de 30%, respectiv 56,8 mld. USD (la cursul din 2013). Aducând cele două valori la prețuri comparabile, rezultă că anul trecut industria a însumat circa 29,6 mld. USD (56,8/1,92=29,6). Deci, chiar și la valoare reală, există o creștere. Dacă ținem cont că în 1989 existau circa 3,84 milioane de angajați în sectorul industrial, iar în anul 2013 numărul acestora era de circa 1,36 milioane, atunci e mai mult decât evident că nu se poate vorbi de o productivitate superioară înainte de 1989. În valori reale, productivitatea unui angajat în sectorul industrial din România anului 2013 e de trei ori mai mare decât cea înregistrată de un angajat din 1989 (21.702$ față de 6.413$). Așa se explică și de ce în era comunistă nu exista șomaj. El exista, dar era bine mascat prin numărul de angajați supradimensionat, și de aici provine productivitatea extrem de redusă.


   Vezi și: Cât au crescut salariile de la Gheorghe Gheorgiu-Dej (1950) la Klaus Iohannis (2015)
   

   Al treilea mit e legat de exporturile realizate înainte de 1989. 

   Anul căderii comunismului a avut un total al exporturilor de circa 10,5 mld. USD la cursul oficial din acel an. Exporturile pe anul 2013 au totalizat circa 65,8 mld. USD la cursul de anul trecut. Aplicând deflatarea aferentă dolarului, rezultă un total de 34,3 mld. USD echivalenți cu anul 1989. Deci, exporturile de anul trecut sunt de trei ori și ceva mai mari la valoarea reală decât cele din 1989.


   Vezi și: Ce-ai putea cumpăra azi cu salariul din anii `80, în valori comparabile


   Toată lumea avea o locuință. 

  De fapt, toată lumea stătea într-o locuință, mai mult sau mai puțin înghesuiți, proprietatea statului reprezentând circa o treime din totalul de locuințe (2,61 milioane din totalul de 8 milioane). În mediul urban circa 56% din locuințe erau în proprietatea statului. Față de 1989, fondul de locuințe a crescut cu aproape 800 mii, deci aproximativ cu 10%, iar proprietatea de stat s-a diminuat până la 1,16% din totalul locuințelor. Dacă raportăm numărul de persoane pe locuință la numărul total de locuințe, rezultă că aproximativ o treime din români stăteau în locuințe închiriate de la stat înainte de 1989, față de circa 1,16%, câți erau în această situație anul trecut. 


   Vezi și: Cum a evoluat datoria publică externă a României între 1868 și 2015


   Productivitatea la hectar în agricultura CAP-urilor era mult superioară celei de astăzi. 

   Agricultura comunistă era poate mai organizată, dar în nici un caz nu putea fi bănuită de productivitate mare a culturilor de plante. Producțiile medii la hectar în anul 1989 erau:

  • Cereale boabe - 3.011 kg/ha;
  • Grâu - 3.235 kg/ha;
  • Porumb boabe - 2.756 kg/ha;
  • Floarea soarelui - 1.409 kg/ha;
  • Rapiță - 831 kg/ha;
  • Cartofi - 10.964 kg/ha.

   Producțiile medii la hectar în 2013 erau : cereale boabe - 3.854 kg/ha; grâu - 3.468 kg/ha; porumb boabe - 4.488 kg/ha; floarea soarelui - 1.993 kg/ha; rapiță - 2.408 kg/ha; cartofi - 15.953 kg/ha.
   Chiar și producțiile totale la nivel național sunt superioare celor din 1989. Astfel, dacă în 1989, producția totală de cereale boabe se ridica la 17,17 mil. tone, în 2013 producția a fost de 20,89 mil. tone. La porumb boabe, producția în 2013 a fost de 11,3 mil. tone, față de 6,8 mil. tone în 1989. La floarea soarelui, producția totală a crescut de 4 ori ( 2,1 mil tone față de 0,5 mil. tone), la rapiță de 60 ori. Creșteri mici s-au înregistrat la cartofi și grâu boabe. Numărul de tractoare agricole a crescut față de  1989 cu 50% (de la 127 mii la 191 mii). În ceea ce privește cantitatea de insecticide folosită, aceasta este de peste 22 de ori mai mică, circa 822 mii kg substanță activă față de 18,5 milioane kg în anul 1989.

   Nostalgia după timpurile de mult apuse cred că ține mai mult de regretul unei tinereți trecute decât de cel al unor timpuri economice glorioase.
   
   Vezi și:

Au fost unele județe preferate de Ceaușescu în procesul de industrializare al României?

Câți salariați a pierdut județul tău, de la Ceaușescu la Iohannis

Cum a evoluat raportul dintre pensii și salarii în ultimii 45 de ani

De ce va eșua regionalizarea

Cum se împărțeau banii pe județe și primării de orașe în interbelic și cum se împart acum

 Cât de mult s-a adâncit prăpastia între săraci și bogați după aderarea la UE



140 de comentarii:

  1. Nu mi se pare corecta analiza pentru ca resursele de care dispunea instustria/statul in anul 1989 nu erau aceleași ca in prezent. Sarcinile pe care la îndeplineau 3 muncitori dintr-o ora in anul 1989 sunt acum facute de către un robot in 10 minute. In agricultura soiurile au fost modificate genetic, pesticidele si ierbicidele s-au schimbat, ceea ce creste producția la hectar. Desigur ca se poate face treaba si in Romania din prezent, dar cu lideri responsabili, cu viziune si corecți, total opus fata de majoritatea liderilor de acum care sunt o adunătură de maneliști spagari, copii ai foștilor securiști sau șmecheră și comuniști care se descurcau.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Articolul nu-și propune să analizeze cauzele productivității superioare din industrie sau cultura plantelor, ci doar să ofere o imagine statistică.
      Îți mulțumesc pentru interesul manifestat!

      Ștergere
    2. Statistica fara interpretare este inutila. Ce sa facem cu o comparatie fara a interpreta/analiza datele si fara a face corelatii cu alte aspecte care afectau economia in perioadele comparate.
      Practic sunt publicate niste cifre care nu servesc decat sa argumenteze opinia dvs cu privire la perioada economica socialista (vezi ultima fraza cu nostalgia care tine de tineretea trecuta, nu de economia glorioasa).
      Concluzie: decat sa publicam statistici si sa nu le interpretam/analizam, mai bine nu o facem, pentru ca treaba facuta doar pe jumatate si nu e relevanta.

      Ștergere
    3. La salariu ati facut o comparare... si acolo ar reiesi ca in perioada comunista salariul minim net si mediu net ar fi sub cel de azi ? ... nu cred ... dar sa comparam preturile ... un apartament de doua camere 120.000 lei (150 salarii minime nete), adica sub 10.000 dolari in perioada comunista, azi 40.000 euro (265 salarii minime nete), un autoturism productie romaneasca 75.000 lei (94 salarii medii nete), azi 6.000 euro + TVA (50 salarii medii) ... un litru de combustibil, identic ca azi ... stabilitatea locului de munca, nu suporta comparatie ... chiriile platite la apartamente cam de 5-10 ori mai mici decat azi... accesul la transportul in comun, identic cu azi ... pretul ţigărilor, identic cu azi ... unde este evolutia spre bine dintre perioada comunista si azi...? ...nu vad niciuna ... viata s-a schimbat cu ajutorul absorbţiei tehnologiei in activitatile de zi cu zi ... oricum pana si nord-coreenii produc telefoane mobile si au si retea de telefonie mobila ... deci impinsi de situatia la nivel mondial am fi progresat ... sigur de tot ...

      Ștergere
    4. Un apartament de 2 camere nu costa 120.000 lei...ci mult mai putin...!!!!!

      Ștergere
    5. @Mihai Stehan Alea erau preturi arbitrare si nu cele reale la ce scrii tu. Pai cum sa coste un apartament cat o Dacie? Plus ca pretul la benzina era mic dar rationalizat. De ce era mic? Pentru ca Ceausescu ascundea pretul real prin rationalizarea lui. Daca punea pretul real la benzina atunci populatia s-ar fi speriat. La felsi cu mancarea. Era ieftina dar nu o gaseai pentru acelasi motive si de multe ori era la rationalizata ca sa mascheze pretul real!

      Ștergere
    6. Pe bune? Daca rationalizezi consumul unui produs poti sa il vinzi mai ieftin, desi el este mai scump? Sa luam un exemplu: se produceau 100 de litri de benzina, la pretul de 2 lei pe litru, iar regimul comunist nu ii dadea drumul la toata cantitatea pe piata, ci doar cate 10 litri pe saptamana sa zicem. Cum reuseau prin procedeul asta sa vanda benzina mai ieftin?

      Ștergere
    7. Da, o Dacie era 75000 lei, si dupa ce ai platit banii in contul statului ai mai steptat 10-12-15 ani, pana cind ai avut masina. Si daca ai vrut sa cumperi altceva (Trabant sau Wartburg) trebuia sa justifici, de ce nu- buna masina autotohtona. Si asa mai departe. Astazi cumperi ce masina vrei tu, platesti banii, ai masina.

      Ștergere
    8. Simplu, diferența pana la prețul real era subventionata de stat. Statul pentru a avea control asupra pierderii și pentru a se încadra în anumite plafoane raționaliza.

      Ștergere
    9. Astea sunt analize făcute de cineva care încearcă sa laude guvernele și minunata evoluție post decembrista. Hai sa te contrazic..mai analistule. ..oricine avea posibilitatea de a-și cumpăra locuința. ..dacă dorea. .familia mea a cumpărat în anii '80...2 camere zona relativ centrala în Arad la prețul de 79.000 lei...Bine-nteles plata în rate..deoarece nu am câștigat la loto.

      Ștergere
    10. "imagine statistica"! Statistica nu inseamna, asa cum cred unii, niste numere insirate pe o pagina. Statistica presupune a oferi, in prima instanta, informatii despre contextul analizat. Pe urma se urmaresc coparatii, extrapolari etc. Ceea ce e prezentat nu este o imagine statistica, ci doar niste numere, inutile, fara o intrepredare detaliata a contextelor economice/sociale din perioadele analizate

      Ștergere
    11. Lipsita de sens comparatia si elementele acesteia cam scoase din context...

      Ștergere
    12. In mare masura autorul are dreptate ,dar nu si-a propus ,sau nu a vrut sa analizeze problemele sociale cum ar fi ,invatamantul ,sanatatea ,somajul ,prostitutia ,drogurile ,coruptia etc Apartamentele ,spune autorul,erau a statului ,dar uita sa spuna ca ,chiria era modica ,utilitatile aproape gratis ,invatamant gratuit ,spitalizare gratuita ,medicamentele aproape gratuit ,aproape fiecare familie avea o dacie ,asa cum a fost ea , aproape fiecare muncitor i-si putea permite un concediu la mare sau la munte ,pensiile erau calculate dupa contributie si vechime ,nu erau pensii speciale ,elevii dupa terminarea unei scoli profesionale erau repartizati in productie avand camine pentru nefamilisti la dispozitie ,dupa casatotie primea o garsoniera sau apartament ,asa cum a primit si parintii autorului .Daca acuma productivitate muncii este mai mare ca in 1989 la fel productia si exportul ,cine beneficiaza de acest lucru ,oamenii care produc bunurile nu beneficiaza ,beneficiaza politicienii ,cei din magistratura ,pungasii ,spertarii si coruptii .Acestea probleme sa le analizeze autorul si sa-i demonstreze unui lucrator care castiga 1800 pe luna ,ca este bine asa ,ca suntem intr-o economie capitalista si sa-i mai spuna ca este corect sa plateasca inalzirea pe apartamentul facut de comunisti ,3000-4000 lei pe luna .2000 lei curentul 1000 lei apa si cate inca are de platit din salarul de la capitalist .

      Ștergere
    13. Este EVIDENT tendentioasa aceasta "analiza"! Cel mai clar indicator al starii economice actuale a Romaniei este datoria externa la data publicarii articolului, datorie a carei valoare autorul nu o publica. Nu mai e nevoi sa amintesc ca in Decembrie 1989 datoria externa a Romanieie era 0,00$ si-n plus aveam de incasat niste milioane restante de la parteneri ! "Suprematia" capitalismului este "evidenta " !

      Ștergere
    14. Vizionati clipul pana la sfarsit! Dureaza 30 de secunde.

      Ștergere
    15. suprematia socialismului e evidenta in toate falimentele din tarile comuniste

      Ștergere
    16. De ce nu va puneti si intrebarea daca nu ar fi existat comunismul acesta de rah...in tara noastra care ne-a mancat viata si distrus tot ce era mai bun din noi ca natiune;la ce nivel economic eram acum?cind am scapat de sub jugul dictatorii eram precum mustele fara cap prin Europa, normal sa fim pacaliti usor de altii; mai terminati odata cu postari din partea unor nostalgici comunisti care probabil aveau niste avantaje de pe urma oamenilor simpli;mai taceti din gura, comunisti basiti ce sunteti!!!!

      Ștergere
    17. Vad ca cineva facea comparatie (Mihai Stefan) la pretul apartamentelor. Pai... nu este relevant. Atunci hai sa comparam si preturile televizoarelor. Un TV color in 89 costa undeva la 15000 lei (dar ca sa-l iei costa 22-25000 lei, diferenta o reprezenta spaga) iar acum un TV color 4k cu diagonala de 109 cm costa pana in 2000 lei. Il poti lua dintr-un salariu si iti mai raman bani si de o tableta. Este? Pana in 89 salariul mediu era de vreo 2300 lei.

      Ștergere
    18. Despre ce salariu vb ba frate Din salariul actual al unui muncitor iti iei un tv de vreo 40cm dar in luna respectiva nu mananci si nu platesti nicio o factura.Un tv color in 89 costa cam 4000lei dar salariul tau real era de 4-5000lei depinde ce munca prestai

      Ștergere
    19. Categoric Iulian, nu sunt nostalgic dupa comunism dar considerand cum era Romania inainte de comunism chiar nu inteleg de ce se exagereaza prin a spune ca comunismul a distrus o tara emancipata si dezvoltata. Multi in ziua de azi isi ascund trecutul de tarani si acuza comunismul de educatia inexistenta pentru majoritatea covasitoare a Romaniei in periodata monarhiei.Sunt tare curios ce sistem cred ei ca ar fi functionat in locul comunismului, ca si cum am fi fost cumva pe acelasi picior cu Vestul dar comunismul ne-a tarat in jos. Va asigur ca daca va informati despre istoria reala comunismul a micsorat distanta dintre Romania si Vest. Forma radicala si autoritara a fost impusa ca atare deoarece iesiam invinsi dupa un conflict major dar progresul social al taranimii este de necontestat.

      Ștergere
    20. Nu are cum a disparut aproape toata industria Romaniei,PIB-ul se face raportat la numarul populatiei care si ea a scazut si in agricultura am fost personal in practica vrand nevrand si erau productii mult mai mari ca acum cel putin unde am fost eu zona Dobrogei unde irigatia era de 100 la suta.Aveam flota ,santiere,industrie chimica si petro chimica performanta produceam si platforme de foraj care apropo inca mai foreaza dar ptr altii.Acum ce mai producem?.Nu mai suntem in stare sa ne producem nici mancarea singuri sa nu mai vorbesc de incaltaminte si imbracaminte.Produceam diamante si rubine artificiale s.

      Ștergere
  2. sunt de acord cu Iulian Dinu, mi se pare total lipsita de sens comparatia...vorbim de o diferenta de 25 de ani, timp in care alte tari au facut progrese uimitoare...si noi ne mandrim ca am crescut productia de cereale boabe cu 800kg/ha?!? (ai idee cat e productia la hectar in state precum Franta sau Germania? )
    Acea industrie a pus fabrici, sonde, combinate si rafinarii pe tot globul, a construit masini de uz industrial care functioneaza si in ziua de azi, comparabile cu cele care erau considerate varf de gama la vremea respectiva.
    Ca sa fie o comparatie inteligenta, ar trebui implicat si un alt jucator (o alta tara) - si pentru o spalare ineficienta a creierului, nu ar trebui folosita Uganda sau Burkina Fasso.
    Parerea mea..., dar felicitari pentru articol...cifrele mereu sunt interesante :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. În vreo zece ani, în perioada comunistă, TVR a reușit să treacă de la alb-negru la parțial color. Uită-te la o dacie din 70 și la una din 90. Nici o diferență. Ce te face să crezi că următorii 20 de ani ar fi adus shcimbări? Uite că în Coreea de Nord produc și astăzi ca în urmă cu 20 de ani. Avînd în vedere că politica era importuri zero, mă îndoiesc că am fi inventat de unii singuri calculatoarele, interenetul, mobila cu sertare care se deschid fără să le smucești și alte o mie de lucruri.

      Ștergere
    2. parintele calculatorului modern e tot in Romania ... asa ca chiar am inventat calculatoarele ..

      Ștergere
    3. parintele calculatorului modern nu e in nici un caz din Romania. A fost impresionant ca am fost a doua tara din blocul comunist dupa URSS care a construit un calculator, dar de acolo s-a dus numai in jos. Prin anii 70-80 am avut mai mult procesoare licentiate de la francezi sau furate/cumparate de la americani.

      Ștergere
  3. Cred ca nu se tine cont de multi factori in aceasta analiza....de exemplu in '89 nu se importa decat ce nu puteam produce noi in tara, sau nu aveam resursele necesare pentru a produce acel produs/serviciu.

    Acum se stie ca exportam grau de 10 mil euro si importam grau de 13 mil euro; probabil pentru a pastra o legatura cu celelalte tari, in cazul in care nu mai putem produce grau (back-up plan).

    Poate ar trebui sa renuntam sa mai comparam comunism-capitalism si sa traim in trecut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu are nicio importanță ce exportam, atâta timp cât exporturile totale au o valoare determinabilă. Comparația se face cu exporturile de la nivelul anului 2013, după ce au fost deflatate cu rata inflației cumulată pe parcursul anilor ce-au trecut. Comparând valoarea exporturilor din 1989 cu cea de anul trecut a rezultat un raport de
      trei la unu. Datele asta spun, nu le-am inventat eu. O zi bună!

      Ștergere
    2. Articolul nu ia in calcul multe, cum ar fi embargoul pe care il avea Romania atunci cu privire la exporturi, deci in 25 de ani si intrati in EU noi ca tara exportam dublu fata de o perioada in care "lumea buna" nu avea voie sa importe de la noi si noi exportam in burkina Faso si Libia.
      Articolul puncteaza bine pe economia care e mult mai dezvoltata in momentul asta dar datorita unor anumite domenii si nu in general.
      Articolul iar are dreptate la mascarea somajului si supradimensionarea numarului de angajati dar asta se intampla si astazi in intreprinderile de stat si din pacate pe aia se pare ca nici tehnologia nu-i prea ajuta.
      Legat de industrie faptul ca unele ramuri s-au marit si s-au automatiza si foarte multe s-au inchis aici e usor sa vorbesti din cifre dar cred ca e nevoie de detalii ca nu-i tot aia sa spui ca 5 vanzatori in piata iti produc cat un programator ;)
      O noapte buna va doresc visand la progresele facute de Romania dupa revolutie (din cifre)!

      Ștergere
    3. Asta e o informatie falsa. Nu exista nici un embargou fata de Romania nici la importuri nici la exporturi. Erau fabrici care lucrau numai cu Vestul, peste 45% se ducea in Vest. Si da exportam grozav in Burkina Faso armamaent, acum ne-au luat fata altii. Cine nu stie istoria, fie ea si istorie economica, isi merita soarta. Cand ieseai din puscarie primeai loc de munca, orice scoala absolveai deasemenea. Oamenii aia chiar munceau inclusiv sambetele. Daca ar fi fost somaj nu s-ar fi lucrat sambata. Nu e nevoie sa fii savant ci doar sa gandesti un n pic, un pic de tot si sa dai la o parte propaganda capitalista care iti spune ca nimic nu a fost bun in socialism. Au fost destule! Una dintre ele e ca TOT ce misca in domeniul economiei in tara asta era , apartina, erau patronio toti cetatenii tarii in cote egale!

      Ștergere
    4. Articolul e bun doar daca vrei sa vezi cifre. Realitatea nu e si nu va fi in cifre. Deciziile strategice nu se iau numai pe cifre. Ganditi-va si la alt aspect, apropo de agricultura: Ce suprafata se insamanta atunci si cat se insamanteaza acum? Care sunt diferentele tehnologice dintre 1989 si anul analizat? Veti vedea ca situatia e cu mult mai complexa. Si nu va ganditi doar la preturi cat la nivelul de trai. Care atunci era cel pe care il stim, iar azi...

      Ștergere
  4. Sunt mai multe aspecte diferite fata de atunci: 1) PIB-ul din 1989 este obtinut cu datorie externa zero si platita anticipat cu dobanzi drastice. PIB-ul de astazi este obtinut aducand bani din exterior 2) In acea perioada industrializarea tarii a fost facuta de la (aproape) zero: hidrocentrale, centrala atomo-electrica de la Cernavoda. Faptul ca acuma o ducem mai usor si economia "duduie" se datoreaza si faptului ca avem mai multa energie electrica disponibila si la costuri mult mai bune. etc Pt o comparatie corecta ar fi nevoie sa avem 2 experimente efectuate in paralel: unul in care tara sa evolueze sub comunism si unul sub capitalism pornind de la aceleasi resurse initiale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Comparatia se face nu pe inceputurile economiei industriale, ci pe anii 1989 (in care nu s-a mai construit nicio hidrocentrala) si 2013 cand iar nu s-a construit nimic. Centrala atomo-electrica este cel mai bun exemplu, s-au inceput negocierea de proiect in anii 1984, s-a stopat in perioada Cernobal, constructia a primului reactor s-a terminat in 1996 si de atunci produce dar si se investeste puternic, asa ca s-a investit si inainte si dupa.

      Cat despre graul importat in 2013, sa nu uitam ca se apeleaza inca la practicile comuniste: vapoare incarcate cu grau romanesc platit cu 60bani kg, trimise in larg pt 1-2 luni, si intors cu grau importat de 2-3 ori mai scump.

      Iar despre cifrele industriei comuniste sunt amintiri si bancuri, ca erau mult umflate. Mai mare credibilitate am in cifrele 2013 decat in cele de dinainte de revolutie.

      p.s. dobanzi drastice nu am platit la datoria externa (cred ca te referi la imprumutul de la FMI facut in anul 1972). Pt nerespectarea conditiilor de imprumut, investiilor gresite dar si imposibilitatea de plata prin care a trecut in anii 1981-1982, poporul roman a fost fortat sa plateasca anticipat niste bani cheltuiti haotic de guvernul comunist = practic 100 oameni au decis prost si 20 milioane au platit scump.

      Ștergere
    2. Cele 2 experimente efectuate in paralel: unul in care tara sa evolueze sub comunism si unul sub capitalism pornind de la aceleasi resurse initiale le avem deja: Germania de Vest si Germania de E si Coreea de Nord si Coreea de Sud. Cred ca diferenta intre comunism si capitalism e clara pentru orice om cu scaun la cap.

      Ștergere
    3. "Pt o comparatie corecta ar fi nevoie sa avem 2 experimente efectuate in paralel: " Corect! Se numeste grup de control.

      Ștergere
    4. corect ,comparatiile statistice fara analiza n-au nici o valoare

      Ștergere
    5. Experimente efectuate in paralel: unul in care tara sa evolueze sub comunism si unul sub capitalism. Dar nu pornind de la aceleasi resurse initiale.
      Romania, perioada interbelica mult mai dezvoltata si Grecia. Unde erau in 1945, Romania in avans, iar in 1989 Grecia mult in fata pe toti indicatori economici, nu mai vorbim de nivelul de trai.

      Ștergere
    6. Analizati si cu capul propriu,nu tot solicitati pe altii sa gandreasca pt voi.Dezobisnuiti-va sa tot cereti ajutor.

      Ștergere
  5. Din start trebuie sa spun ca nu sunt un admirator al comunismului si nici nu am fost vreodata. Ba din contra, trebuie sa spun ca am fost unul din foarte rarii privati din vremurile socialiste. Am dat sa citesc acest articol si ce am vazut ?!? Un articol foarte slab argumentat - m-am si enervat citindu-l... Un dolar nu s-a depreciat in realitate doar de 1,9.. ori din anii '80 pana in prezent. In realitate cred ca s-a depreciat de peste 10 ori. Va dau cateva exemple ca sa argumentez ceea ce sustin. Cele mai scumpe apartamente costau maxim 100.000 lei - de regula 4 camere si ~100 de metri patrati. La 15 lei dolarul asta insemna 6700 de dolari. Astazi acele apartamente se vand si cu mai mult de 100.000 de dolari, functie de pozitie. Asta stimati domni este o depreciere de 15 ori a dolarului. Asa ca daca facem o rectificare a PIB-ului din '89 cu 15 s-ar putea sa ne rusinam de ce am realizat anul trecut. Si ca sa nu cumva sa credeti ca sunt pricinos si am ales un exemplu care sa ma avantajeze, sa facem o comparatie cu mama Europa. In germania lui '89 un Mercedes 190 nou costa de la 18.000 DM, adica aproximativ 9.000 de dolari. Astazi un Mercedes nou clasa C - echivalent cu vechiul 190 - costa peste 40.000 de euro, adica peste 53.000 de dolari. Apai cred ca 9000 intra de vreo 6 ori in 53.300 ... Asa am invatat eu la scoala. Asa ca domnii cu spalatul creierelor, mai treceti bre si pe la scoala. Deci PIB-ul Romaniei era mult mai mare pe vremea aceea. Pentru cei interesati, daca vreti sa ponegriti economia socialista, si sa-i aratati punctele slabe, veniti si intrebati-ma pe mine ca vi le spun eu, cu argumente reale nu inventate...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ati reusit sa cumparati dolari in 89 la 15 lei? va aduceti aminte ca existau cartele iar marfurile de import aproape nu existau in magazine?
      tineti minte cat era o pereche de blugi? un gram de aur? cu cat se vindea kg de carne pe usa din spate a magazinelor? si o dacie era 75.000+optionale ajungea la 85.000 si asta dupa ce te inscriai pe liste de asteptare timp de 5 ani iar in targ la pitesti era 115.000 cu banu jos.
      articolul are si puncte slabe dar comentariul dvs e net partinitor.

      Ștergere
    2. BRAVO ! MORO ! Respect. Propaganda trebuie pusa la punct !Au dinamitat 2000 de fabrici si ne vorbesc de productie industriala...comparabila ???? Pai atunci plecau trenuri de 1 kilometru ca Dacii,Aro,excavatoare,tehnica militara,ciment,cereale...la export... Astazi ce se mai produce ? Totul este bombardat,demolat.Mai merge doar lohn-ul.Ti-as fi recunoscator sa ma ajuti cu date si comparatii din acea perioada.

      Ștergere
    3. In 1985 exportul de tehnica militara a fost de 2.3mld.usd.(locul 6 mondial) afara de livrarile la intern.Azi nu 4000 din Romarm traiesc din ajutor de stat., producand mai nimic.Romania (rsr) a produs turbine,locomotive,avioane ,tractoare,diamante sintetice(al 5-lea producator mondial)vapoare,utilaj energetic,fabrici de ciment sist.de irigatii utilaj petrolier si nu in ultimul rand avea o populatie scolarizata.Acum produce doctori si ingineri pe care-i exp. gratuit.

      Ștergere
  6. Argumentul tău e că „crezi că s-a depreciat de peste 10 ori” și dai prețul unui apartament. Devalorizarea unei monede se face în funcție de un coș de bunuri și servicii și nu în funcție de prețul unui apartament. Devalorizarea dolarului din 1989 până la sfârșitul anului trecut e de 1,92. Acesta e unul din linkurile ce-ți calculează devalorizarea dolarului între diferite perioade http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm . O zi bună!

    RăspundețiȘtergere
  7. Gogule..salariile ( ca putere de cumparare) sunt ca in 89. Preturile au crescut la greu ...deci MIT ADEVARAT

    RăspundețiȘtergere
  8. Interesante statistici. Dar, dupa cum se stie, statistica este stiinta conform careia daca stai cu un picior intr-o galeata cu apa fierbinte si cu celalalt intr-o galeata cu gheata, in medie iti este bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. altfel era: daca stai cu o buca pe gheata si cu alta pe jaratic, in medie te simti excelent :))

      Ștergere
    2. Da, tare bancul asta cu media. Doar ca e valabil numai pentru economistii care nu cunosc alta medie in afara de cea aritmetica.

      Ștergere
  9. Putere de cumparare? Ce inseamna putere de cumparare in mintea unora? Ce cumparai prietene in ''89?

    RăspundețiȘtergere
  10. Interesant ca s-a luat in calcul inflatia,insa trebuie facuta o comparatie cu o variabile externa. Altfel suntem pe Luna. Lumea n-a stat in loc! Sunt de acord cu cel care zice, cifre fara interpetare nu au nici un rost. Eu nu sunt nostalgic. Eu sunt realist. Doar m-am nascut dupa 89.

    RăspundețiȘtergere
  11. Ironia majoră ar fi faptul că toate aceste rezultate, vechi sau noi, sunt obținute de populație per ansamblu și nu de către regim însăși. Ce este un "regim"? Doar o gașca de oameni aflați la conducere/putere care schimba sau nu regulile jocului. Cât de mult poate influența masa populației schimbarea "regimurilor"? În prezent, ca și în trecut, extrem de puțin. În istoria moderna a României "regimurile" au fost mereu impuse de puteri externe țării noastre. Deci care este subiectul principal al problemelor României?

    RăspundețiȘtergere
  12. salariul net de 800 de lei din 2014 corespunde salariului minim din 89 de 2000 de lei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu zau? cumparai aceeasi cantitate de bunuri si servicii cu 800 lei in 2014 ca in 1989 cu 2000? ce aberatie :)))

      Ștergere
  13. pe atunci, ai fi avut bani dar nu aveai ce cumara, este cert. acum ai ce cumpara dar nu prea iti ajung banii. depinde acum cat de critic vreti sa fiti. pe atunci nu exista mancare decat "pe la colturi" - corect; dar a murit cineva de foame in perioada aia? munceai pt stat? - corect. acum majoritatea tot pt stat lucreaza dar... cati someri erau atunci si cati sunt acum? cati faceau o facultate atunci si cati acum? ca puncte de compartie nu vad relevant doar kg de grau ci mult mi multe aspecte. era bine pe atunci? NU. dar acum? avem ce sa cumparam... cu alte cuvinte avem pe ca da banii. dar cat trebuie sa munceasca maj. in ziua de azi, pt a da banii pe ceva (casa + utilitati + impozite + asigurari, mancare, haine caci cam astea is esentiale). problema nu este ce avem acum si ce nu aveam atunci. ci faptul, ca noi ca popor, ne dorim in permanenta mult mai mult decat avem nevoie. ("cineva" cu o vila si 3 maisni se planga ca e greu... zau?) indiferent ce cifre scoateti voi pt comparatie... nu e mai bine ca atunci dar nici mai prost. e acelasi rahat dar sub alta forma. ce puteai cump atunci cu salariul minim? mai nimic ca nu aveai ce, dar daca ai fi avut ce ai fi putut cumpara? dar acum ce poti face cu 900ron? - acum ai de unde alege dar nu-ti permiti. tot robi unui sistem suntem. muncesti la privat sau la stat? - tot sclav esti indiferent cum pui problemna. pe atunci puteai obtine anumite lucruri doar pe la negru/relatii sau platind deiverse spagi? si acum multe lucruri le optii prin relatii/spagi etc. modul de operare nu s-a schimbat ci s-au schimbat doar standardele. acum nu iti procuri cu greu o pereche de blugi in schimb dai spagi ca sa-ti rezolvi multe altele.

    RăspundețiȘtergere
  14. cum dracu. acum avem 100 de miliarde datorie. atunci 000 miliarede. acum nu am mai construit NIMIC , nici o fabrica cu capital de stat majoritar, ba mai mult am vandut cam tot. atunci nu erau bani, acum sunt, si din ce sa facut casa poporului, portile de fier, canalul dunare mare neagra, barajul de la vidraru, transfagarasanul, si lista e mult mai lunga, DE 20 DE ANI NU SA MAI CONSTRUIT CEVA IMPORTANT,, dar la cifre stam mult mai bine . sunteti de tot rasul cu statistica voastra cu tot

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Pai simplu, cresterea economica se datoreaza vanzari-lor a tot ce au construit aia, nu consturim nimic in schimb vindem tot, la buget este o crestere economica. Ai casa ai masina fara datorii etc, si ceva bani pusi deoparte, sub capitalism, vinzi casa vinzi masina faci datorii, ai ceva bani in buzunar, dar esti pe drumuri

      Ștergere
    2. :)) Pai simplu, cresterea economica se datoreaza vanzari-lor a tot ce au construit aia, nu consturim nimic in schimb vindem tot, la buget este o crestere economica. Ai casa ai masina fara datorii etc, si ceva bani pusi deoparte, sub capitalism, vinzi casa vinzi masina faci datorii, ai ceva bani in buzunar, dar esti pe drumuri

      Ștergere
    3. Cele enumerate s-au făcut "din" detinuti "politici"; nu din angajati platiti corect si asigurati

      Ștergere
    4. alt propagandist de doi lei! nu, bah, terchea, toate acele lucrari le-au facut mnuncitorii romani! detinutii au avut o contributie infima, dintre care aia politici ZERO

      Ștergere
  15. Nici un copil din scoala primara a zilelor noastre nu ar crede in asemenea așa zise analize economice ... Tot cea ce trebuie sa facă pt a se convinge este SĂ SE UITE IN JUR... La fabrica tatălui său care acum e morman de moloz pt că fierul a fost vândut ATENȚIE afară din țară, de către

    RăspundețiȘtergere
  16. Nici un copil din școala primară al zilelor noastre nu ar crede astfel de așa zise analize economice ...pt a se convinge va trebuie să se uite in jur și îi va fi foarte simplu... La fabrica din care tatal sau a fost dat afara si acum e un morman d moloz pt ca fierul a fost vandut ATENȚIE afara din tară de un ciocoi , la intreprinderea din care mama sa a fost disponibilizată și acum e mall comercial la sora sa care lucrează afară din tara , la scoala lui care nu îi dă manuale si nici căldură in clase nu are... Cu siguranță își va da seama că ceva acum nu e in regulă din moment ce aude in jurul lui ca acum 30 de ani țărișoara sa cunoștea o perioadă de înflorire si dezvoltare industrial și economic , prin propriile ei resurse si forțe de muncă ... Că de 25 de ani nu s a mai construit si din contră s a falimentat , privatizat și vândut tot ce înseamna industrie la străinii masoni iluminați sau ce or mai fi ei care pe viitorul apropiat ne vor afărâma până și munții sa ne jefuiască aurul și mai ales acele metale extrem de rare care ,,urechiușa,, sa de puști a auzit că glia sa le deține... Că țara sa in ultimii 25 de ani a ajuns o r

    RăspundețiȘtergere
  17. Datele sunt preluate de la INS, IMF, BNR și din alte surse. Deflatarea a urmărit aducerea la un numitor comun pentru comparație. Datele aduse la valori comparabile în USD arată cât de „eficient” se muncea în comunism. Percepțiile personale ale unora nu pot fi contrargumente valabile în fața cifrelor. De asemenea, inflația se calculează la un coș de bunuri și servicii și nu la evoluția prețului apartamentelor din cartierul Militari. Articolul nu-și propune să facă o analiză a economiei din 1989, ci să demonteze punctual niște mituri. O zi bună!

    RăspundețiȘtergere
  18. :) ăştia compară mere cu pere... China care astăzi este omniprezentă şi produce ORICE, acum 25 de ani se milogeau de noi sa le dam frigidere, aragaze, tractoare, hrană... China importa DE LA NOI!!! ce poţi spune de importuri , ce poţi spune raportat la ţările vecine ŞI CEL MAI IMPORTANT : pib-ul era pib nu ca acum, acum asa zisul produs intern este de fapt compus din supraimpozitare, jecmăneala din salariile oamenilor şi dubla taxare la tva de 24% (şi cine produce şi cine cumpără)... O inepţie de comparaţie...

    RăspundețiȘtergere
  19. http://www.aro4x4.cz/english/historie.php

    http://www.evenimentulmuscelean.ro/index.php/istoria-aro/6137-performante-si-aprecieri-pe-plan-international.html

    Alte mituri ar mai fi : tractoare brasov, industria chimica si energetica, agricultura romaniei inainte de '89, gazele, petrolul si minereurile, aur, argint, cupru, uraniu etc etc...


    Iar acest clip spune ce spunea Ceausescu acum 25 de ani, dar ma rog in clip se vorbeste doar de tehnologie... Dar incet, incet inteleg si strainii ideea lui

    https://www.youtube.com/watch?v=Ei2PychxV6c


    si asa de final ar mai fi minciuna asta gognata aparuta pe net si prin ziare : http://www.zf.ro/zf-24/o-noua-banca-mondiala-pentru-marile-economii-emergente-transpunerea-la-scara-mai-larga-a-visului-lui-ceausescu-12938486

    O nouă Bancă Mondială pentru marile economii emergente, transpunerea la scară mai largă a visului lui Ceauşescu

    RăspundețiȘtergere
  20. PIATA CONCURENTIALA=>PROGRES TEHNOLOGIC=>EFICIENTA ECONOMICA=>BUNASTARE

    RăspundețiȘtergere
  21. Costin îmi pare rău, dintr-o eroare comentariul tău s-a pierdut, îl redau - „Ba s-a construit 200km de autostrada si 2 statii de metrou si asta tot in 25 de ani,”

    RăspundețiȘtergere
  22. Valeu, ce de nostalgici. Cand cifrele nu convin, sunt cerute altele. Eventual macar niste interpetari care sa convina. Din pacate (fericire?) capitalismul functioneaza pe cifre seci si mai putin pe sentimente.
    Mai ramanse supremul argument: "comunistii dadeau case si slujbe". Case in care stateai cateva ore pe seara pe intuneric, in care stateai cu geaca pe tine din cauza frigului (la fel si in scoli), mancare si benzina la cozi interminabile de zile, totul cartelizat ca-n vreme de razboi si colac peste pupaza, non-stop se cantau ode Carmaciului.
    Ia dati voi o fuga in Serbia, sa vedeti cum traiesc azi sarbii intr-o tara non-UE. Si daca spunem ca sarbii traiau inainte de 1989 in cea mai smechera tara din fostul lagar socialist, ca munceau in Germania (aproape) la liber pe valuta si se intoarceau acasa cu VW, iar noi eram cei mai parliti, ei bine comparatia de azi intre aceste tari (cu rolurile inversate) va spune f. multe despre evolutia semnificativa Romaniei (si a Serbiei).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Acestea sunt argumente de maidan. Cert este ca la Bugetul de Stat consolidat, acele cifrea arata ca ramaneau poporului la sfarsitul anului exacr dublu adica 384 miliarde anual fata de 200 ca acum. Adica nu e important cate exporta capitalistul ca sa-i ramana bani in buzunarul lui ci cat ramane poporului, aici in tara. Si ceea ce e mai important e ca PIB-ul se calculeaza altfel decat VN, adica se compara mere cu pere. La PIB se baga elemente pe care VN nu le calculeaza, si cand aduni mai mult iti da mai mult desi mai corect e VN. Apoi se neglijeaza trecerea unui sfer de veac, adica se compara 2013 cu 1989 ... parca socialismul ar fi stat pe loc. Daca mentineam trendul de crestere eram mai tari decat chinezii pastrand raportul firesc de populatie.

      Ștergere
  23. Sunt extrem de multe lucruri ce nu se iau în evidență aici, dar na, mersi tovarășe că mi-ai demonstrat prin cifre(ironia e și mai mare când compari cu manipulările de tip orwellian făcute tot prin cifre în perioada comunismului) cum avem o creștere economică exponențială și cât de bine ne merge acum față de '89, cum industria și agricultura e mai dezvoltată acum(nu se ia deloc în calcul gradul de automatizare și dezvoltare tehnologică din prezent și mai ales faptul că NU mai există industrie, agricultură, și mai ales capital românesc...în afară de câteva excepții, raportat la suprafața agricolă și bogăția resurselor, suntem la coadă...oricum ar fi, logica e "perfectă", decât o industrie "neproductivă" și "șomaj mascat" mai bine o industrie inexistentă și șomaj adevărat), cum nimeni nu era proprietar deoarece era "în chirie" la stat(de asta avem cea mai mare pondere a proprietarilor de locuinţe, 97%...nu știu cine e responsabil pentru asta, poate Iliescu...eu zic că toate blocurile acelea au fost construite după '89 și oameni le-au cumpărat de la privați prin împrumuturi bancare pe 30 de ani), cum exporturile sunt la cer(bineînțeles că e mai bine să exporți materii prime și resurse brute decât produse finite cu plus valoare, iar excedentul bugetar e bun doar pentru țări "înapoiate" ca Germania).
    Mersi încă o dată tovarășe că mi-ai "deschis ochii", mă întorc acum repede în orașul natal Onești, unde se vinde la fier vechi platforma petrochimică "neproductivă", să îi anunț pe locuitori că defapt avem creștere economică din '89 și o duc mai bine acum, că nu trebuie să muncească ca vânzători/salahori pentru 600 de lei pe lună sau să plece ca sclavi/prostituate/hoți în afară și că vremurile bune au sosit în sfârșit.

    RăspundețiȘtergere
  24. Valoarea $ nu stiu cum era calculata de Banca Nationala inainte de 1989 dar era mult subevaluat nu putea fi in nici un caz 15lei=1$ la negru $ era vandut cu 50-60lei intre 1980-1989.deci la valoare de piata PIB-ul Romaniei ar fi fost de 3-4 ori mai mare.De regula devalorizarea monedei nationale se face pentru a favoriza exporturile. Din nefericire s-a exportat la preturi foarte mici mult sub preturile mondiale si chiar sub pretul de productie(artificial micsorat) numai pentru a obtine valuta. Industria romaneasca era inapoiata si slab productiva dar putea concura cu cea din tarile avansate datorita prertului care era stabilit artificial. Datorita barierelor tarifare si netarifare Romania nu avea acces pe piata multor tari capitaliste dezvoltate unde ar fi obtinut un pret mai bun si era nevoita sa vanda la intermediari.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Perfect adevarat. Doar ca in vara lui 1987-1988 dolarul ajunsese cam la 150 de lei.
      Motivul real al acestei diferente enorme intre cursul real si cel declarat era unul atat poltic, cat si economic.
      Celor 20 de milioane de angajati, patronul Ceausescu voia sa le transmita ideea ca ii plateste bine, de aceea pastra imaginea unei monede puternice, cand de fapt ii platea pe angajatii lui extrem de prost.
      Platind omenii foarte prost, putea produce extrem de ieftin si vindea apoi pe dolari adevarati dar la pret de dumping. Producea insa putin si trebuia sa aibe grija si sa vinda cate ceva foarte ieftin si celor 20 milioane de angajati ai lui.
      Din aceste diferente insa ii ramanea destul patronului Ceausescu ca sa-si poata intretine o politie interioara si un aparat birocratic.

      Pentru constructiile lui nesimtite, vile case si terenuri nu atat banii cat mana de lucru ieftina si teroarea pe santier au contat cel mai mult.

      Ștergere
  25. Era interesant de comparat nu neaparat PIB urile de atunci si acuma ci bugetele la dispozitia statului derivate din PIB!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact si se vede ca 384 miliarde erau atunci mai mult decat 200 cat raman acum. Deci poporului ii ramanea dublu!

      Ștergere
  26. "Demonstratia" seamănă izbitor cu cele făcute de propagandiştii regimului comunist, prin care ni se demonstra matematic cum nivelul de trai creste pe zi ce trece, desi cu totii vedeam o cu totul alta realitate! Cel mai mult imi place partea cu industria, cum cea de astazi e mult mai tare decat cea de-atunci!

    RăspundețiȘtergere
  27. Pentru cine lauda "industria romaneasca comunista"...e doar un glumet. Comunismul a picat in Romania pentru ca statul comunist a dat faliment. Industria romaneasca era falimentara. Zicea cineva de pretul unei Dacii, dar uita sa spuna ca era un harb, si trebuia sa pleci cu trusa de scule dupa tine. Ai cumpara acuma o Dacie 1300 noua cu 2000 euro? eu nu cred....La fel si apartamentele...nu aveai gaz, cablu, intalatiile varza...si nici un metru de faianta in el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragule, acuma se cumpără o Dacie 1300 restaurată cu de la 15 000 E în sus!

      Ștergere
  28. Iata niste cifre. Esenta vietii inseamna nivelul de trai. Respectiv: ce poti cumpara cu salariul minim? Daca economia a crescut de trei ori, este egal cu zero, daca romanul nu poate cumpara de trei ori mai multe produse cu salariul minim! Atunci se producea de trei mai multa carne si nu se gasea, astazi carnea se imputeste pe galantare. Oamenii nu sunt nostalgici dupa comunism, ci dupa acel echilibru social. Spre ce ne indreptam, oameni buni?

    RăspundețiȘtergere
  29. Intr-o tara de dobitoci si hoti; nu a fost, nu este si nici nu va fi bine niciodata

    RăspundețiȘtergere
  30. Iata o analiza economica falsa. Compara tara la distanta de un sfert de secol, plecand de la premisa ca tara ar fi stat pe loc. Apoi autorul face gafa compararii PIB cu VN. Dar chiar si asa la penultima pozitie din tabel rezulta ca POPORULUI ii ramanea anual, in socialism, o suma dubla fata de ceea ce-i ramane acum, in capitalism. Adica 384 miliarde fata de 200 miliarde la pozitia BUGETUL DE STAT CENTRALIZAT. Ce nu spune tabelul: ministrii fura azi cu milioanele de dolari, ia delapidarea de peste un milion in socialism insemna condamnare la moarte.

    RăspundețiȘtergere
  31. Aviz nostalgicilor.Pe vremea aia erai obligat sa mergi la scoala . Daca nu-ti convine ceva ,profu e de vina.Acum nu mai e nevoie de uniforma,poti merge la scoala imbracat in pielea goala. Daca nu vreai sa muncesti,erau locuri de munca suficiente la canal.Pe vremea aia nu puteai cloci toata ziua la cluburi iar noaptea riscai sa iesi afara din casa,Acum si ziua risti sa ramai fara bunuri sau fara viata.E foarte bine bai nostalgicilor care ati invatat carte degeaba !Alo ! Acum poti lua Bacul si la 50 de ani si poti sa n-ai habar de nimic.La 55 de ani poti fi doctor in 10 discipline daca dispui de lovele..

    RăspundețiȘtergere
  32. Fără să comentez cit de corect sau fals este această comparație , pot deduce că se produce de 3 ori mai mult decât în anul 1989 și se fură cam tot , se poate face o comparație cu cit fură mai mult politicieni acum față de cei din 1989 . Democratia de fapt nu există, este doar un cuvânt folosit după ce interese sunt , în schimb Comunismul chiar a existat. Considerați că majoritatea populației a decis să fie tăiate pădurile sau să fie vândute resursele pe nimic unor corporații străine , eu nu cred doar interese au stat la bază dar în nici un caz interese naționale .

    RăspundețiȘtergere
  33. Mi se pare corecta proiectia , cu specificarea faptului ca atunci exportam in proportie de 99% pentru Lumea a 3-a , iar acum exportam catre tari occidentale . Si nu e doar o mica diferenta !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, însă acum profitul exportului e în buzunarul străinului capitalist atunci profitul rămânea în tara reinvestit. Asta e adevărată diferenta

      Ștergere
  34. Articolul este o manipulare perversa .

    RăspundețiȘtergere
  35. Articolul e tendentios și plin de extrapolari. Exportul romanesc este 0 absolut. Totul pleaca afara la firmele mamă. Deci nici macar nu ar trebui luate in calcul cifrele. Ceva impozit pe profit cam atat daca ramane in tara, Asa ca dictatura crimei economice care se petrece de 25 de ani nu are termeni de comparatie decat cu genocidul real nu ala inventat aiurea in sptale lui ceausescu. Se minte mai rau decat in directivele PCR sub democratia lui peste prajit....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tendentios inseamna altceva, vedet dex-ul. In rest aveti dreptate, se vorbeste despre industrie si agricultura in conditiile in care nu vezi nimic industrial, nimic agricol, si exista doar amarasteni capsunari, specula si tunuri.

      Ștergere
  36. aricolu este un mare fals si unu grosolan iar autoru acestui articol e un escroc controlat...unde e flota comerciala unde sunt trenurile cfr unde a disparut industria romaneasca? tara e vanduta si datoare romania a ajuns o tara de mana a 3 a in care mutinationalele fac ce vor romania e la pamant economic militar si nu numai

    RăspundețiȘtergere
  37. ma intreb autori unor asfel de articole nu au frica de dumnezeu de ce se manipuleaza populatia cu astfel de articole perverse si total neadevarate ???? total neadevarat tot articolu!!!!dintr-o economie sanatoasa am ajuns o colonie o tara de capsunari cersatori datori vanduti o tara de mana 3 a ...iar autorului acestui articol ii doresc din suflet si din toata inima multe lumanari si pastile tie si la toata familia ta.....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adevarul e ca ar trebui sa te intorci la scoala..si multi de pe aici ar trebui sa se apuce serios de invatat, ca vad ca nu au idee despre ce vorbesc...de ex domnul instructor de TAB pensionar militar - evident a dus-o mai bine pe vremea ceausescului - nu prea are notiuni economice in cap, dar le da cu propaganda...ca sa produca Daciile alea, cam cat a investit Renault in Romania, domnu`instructor? Credeti ca investitia aia e moca, gratis, degeaba? Sau investitia in forta de munca si tehnologie nu e investitie, sau trebuie nationalizata sa nu iasa profitul - profitul statului este impozitarea muncii, domnu`instructor, si a profitului, nu profirul in sine, domnu`instructor de TAB-uri...

      Ștergere
    2. Cum puteti sa spuneti imbecililor ca economia de acum e mai puternica cand s-au distrus peste o jumatate din fabrici si uzine, iar peste 600.000 de oamnei sunt someri ?

      Ștergere
  38. Interesanta analiza si statistica prezentara, felicitari celui care semneaza articilul insa as vrea sa subliniez doua chestiuni importante. Prima ar fi cea legata de exporturile realizate, daca tinem cont de multinationalele care isi desfasoara activitatea in tara noastra putem realiza ca exportul din productia autohtona este de cateva zeci de ori mai mic fata de perioada dinainte de '89. Deci, cifra exporturilor din zilele noastre se datoreaza in proportie de 70-80% investitorilor care cauta mana de lucru ieftina de la noi din tara deci luam un 4 si stam jos. A doua chestiune este cea legata de agricultura, iar daca facem o comparatie intre ceea ce se producea in acea vreme si ceea ce se produce azi avan in vedere tehnologia mult superioara din ziua de azi (fara sa mai punem la socoteala calitatea soiurilor folosite), realizam ca tehnica din ziua de azi nu-si justifica cifrele pentru investitie calculand diferenta productiei medii la hectar. Ce vreau sa subliniez nu este deloc faptul ca in perioada in care traiam sub semnul secerii si a ciocanului o duceam mai bine ci doar faptul ca de atunci si pana acum nu am facut mari progrese. Diferenta e totusi una destul de mare avand in vedere faptul ca azi suntem o societate de consum iar daca punem la socoteala gradul de indatorare al romanului din zilele noastre...concluzia o trage fiecare in parte. ;)

    RăspundețiȘtergere
  39. Buna ziua. Va rog, puneti un buton de print si o varianta de print la articole. Va multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  40. 52,5 mld.€ exporturi în 2014 şi NU, nu din materii prime sunt cifrele astea (vezi graficul din articol) http://www.capital.ro/top-50-cei-mai-mari-exportatori-ai-romaniei.html

    RăspundețiȘtergere
  41. Agricultura a adus 18,5 miliarde de euro în economie în 2013 http://www.zf.ro/zf-24/agricultura-a-adus-18-5-miliarde-de-euro-in-economie-anul-trecut-cel-mai-bun-rezultat-din-istorie-11877013

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Care agricultura, pentru numele lui Dumnezeu? Ce nu inteleg eu in orice analiza post decembrista este ca mereu ni se prezinta o economie romaneasca in crestere, cand de fapt ea lipseste cu desavarsire, importandu-se totul. Pe bune, minciuna raportarilor de atunci e virala, e la fel de nebuna si acum, cand toata industria e acum la fier vechi. A, ca au venit pe ici-colo unii care fac 3 saibe sau pun clemele la centuri de siguranta ce, asta e industrie? Si despre care agricultura vorbim azi, cand nu vezi un camp cultivat, decat pe ici colo cate o tarla cu porumb modificat genetic? Ce exista azi in rumania sunt doar serviciile, specula si contractele secrete pe bani publici. Asta e econimie de tip america de sud, dar nu are industrie si nici agricultura.

      Ștergere
  42. Calculele sunt chiar foarte generoase cu regimul Ceausescu. Am vazut ca ai luat in calcul pentru anul 1989 1$ = 15 lei. Sa ma ierte Dumnezeu dar eu eram cu un prieten care a cumparat cand eram la mare 1$ cu 185 lei.
    Practic cursul la negru era cel real, cel care reflecta cu adevarat valoarea monedei noastre, nu dorintele dictatorului.

    Ceea ce inseamna ca diferentele intre epoca Ceausescu si ziua de astazi sunt chiar de 10 ori mai mari decat spui in acest material.

    RăspundețiȘtergere
  43. Datele privind cursul mediu sunt preluate luate din rapoartele anuale ale Băncii Naționale a României. Raportul anual din 1998 (pe care îl poți descărca de la această adresă http://www.bnr.ro/Publicatii-periodice-204.aspx) are la finalul său date privind indicatorii macroeconomici începând din anul 1985. Cât valora dolarul pe piața neagră nu are nicio legătură cu valoarea stabilită la cursul oficial de BNR.

    RăspundețiȘtergere
  44. MAi multi prieteni s-au plans ca ati sters comentarii decente. Lungi, dar decente si bazate dpdv economic. Nu e corect, asa cum si articolul dvs. e incorect pentru ca pleaca de la faptul ca Romania ar fi stat pe loc, cand de fapt in 41 de ani de socialism cresterea economica medie a fost de 7,3% cu un minim de 1% in 1981 si un maxim de 11,7% in '71 si '72

    RăspundețiȘtergere
  45. Astfel, intre 1965 si 1989 – perioada in care Nicolae Ceausescu a condus Romania – au fost construite 2.8 milioane de locuinte in mediul urban si 1.2 milioane in mediul rural, ritmul fiind de aproximativ 160.000 de unitati anual.

    Cate s-au construit in ultimii 20 de ani? Mai putin de 700.000, respectiv 35.000 pe an. Din acest punct de vedere, ”Epoca de Aur” a fost de departe cea mai exploziva perioada prin care a trecut piata imobiliara romaneasca in toata istoria ei, iar in comparatie cu ceea ce s-a intamplat atunci, recordul post-revolutionar de 64.414 locuinte terminate in 2008, reprezinta doar o gluma buna.

    RăspundețiȘtergere
  46. Trebuie luat in considerare ca ceea ce se declara la realizarile din perioada comunista era umflat, supradimensionat. Deci diferentele (in bine pentru perioada actuala) sunt mai mari.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Numeri pur si simplu locuintele, vezi cate blocuri sunt noi si cate vechi, mergi in orice oras si chiar sunt curioasa unde sunt in minoritate cele comuniste!

      Ștergere
  47. Asta cu cresterea procentului celor care au locuinte proprii chiar e tupeu :)) Pai normal ca au, le-au luat pe 2 lei in '90 pe cele in care stateau cu chirie.

    RăspundețiȘtergere
  48. Adevarul este ca pe vremea aceea produsele pe care le mancam erau BIO si nu costau mult...acum dam o avere pe ele iar magazinele sunt pline de produse tratate cu hormoni
    De asemeni statistica nu va fi niciodata in concordanta cu realitatea si din acest punct de vedere am argumente date de statisticieni care nu fac altceva decat sa calculeze procente...si atat

    RăspundețiȘtergere
  49. Este adevarata nostalgia dupa anii tineretii, este un aspect psihologic de necontestat. Dar ce nu inteleg eu in orice analiza post decembrista este ca mereu ni se prezinta o economie romaneasca in crestere, cand de fapt ea lipseste cu desavarsire, importandu-se totul. Pe bune, minciuna raportarilor de atunci e virala, e la fel de nebuna si acum, cand toata industria e acum la fier vechi. A, ca au venit pe ici-colo unii care fac 3 saibe sau pun clemele la centuri de siguranta ce, asta e industrie? Si despre care agricultura vorbim azi, cand nu vezi un camp cultivat, decat pe ici colo cate o tarla cu porumb modificat genetic? Ce exista azi in rumania sunt doar serviciile, specula si contractele secrete pe bani publici. Asta e econimie de tip america de sud, dar nu are industrie si nici agricultura.

    RăspundețiȘtergere
  50. Statistia este ca o pereche de bikini: iti arata intregul dar iti ascunde esentialul!
    In rest, pe tema asta se poate discuta ani multi, mai ales de cei intoxicati de propaganda! Cand nu ai trait vremurile respective din mijlocul lor, nu ai niciun fundament la dezbatere. Industria, cata a mai ramas, cui apartine? Industria extractiva cui apartine? Agricultura, in afara de cea de subzistenta a micilor producatori, cui apartine? Cum se explica aptul ca ferme cu suprafete de peste 10000 ha in exploatere si cu septel de peste 1000 de capete de taurine raporteaza profit zero? Administrate de straini! Oare nu miroase a inselatorie grosolana pentru eludarea fiscului si sifonarea profitului in tarile de origine? Cum se face ca in plina criza economica, din anul 2009 si pana in prezent, bancile au scos din tara catre bancile mama din exterior peste 16 mld euro? Sunt multe de discutat, daca vrem, rational, cu argumente pertinente, nu orbiti de patima sau de necunoastere, daca nu stapanesti problema respectiva este mai elegant sa asisti la discutii, sa te informezi, sa analizezi informatiile si sa le compari cu datele pe care le detii si apoi sa tragi concluzii care si acelea suporta discutii!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aveti perfecta dreptate dle Ciuca! Din pacate azi isi dsu cu parerea persoane care nu au apucat vremurile trecute! Constatarile lor se bazeaza pe propaganda feroce pro-capitalism! Noi, cei care am trait in ambele sisteme cred ca suntem cei mai avizati sa ne dam cu parerea! Celorlalti le lipseste un termen de comparatie. Din pacte suntem etichetati... "nostalgici"... In mod cert viitorul ne va da dreptate dar..."cui prodest" ???

      Ștergere
    2. Eu nu am trait in acea perioada, dar stiu de la parinti mei veniti de la tara, ca majoritatea, cum chiar le era mai bine decat in regalitate unde strabunici erau analfabeti, dormeau pe paie si nu ieseu toata viata din satul natal.. nu este o coparatie corecta pentru ca ce afacut comunistul plecand de la 0 si ce nu a facut „democratia„ desi avea multa avans.

      Ștergere
  51. Toate analizele sunt gresite intentionat. Daca ne uitam la structura exporturilor de azi, mult mai mari ca cele din 1989 o sa vedem ca nu se exporta nici un fel de materie prima ci doar produse finite! Agricultura produce mai mult gratie chimizarii superioare sau anilor cu noroc, atunci erau suprafete mari irigate iar azi nu mai e cazul. Daca vorbim despre case, sunt mai multe case private azi pe cap de locuitor, dar nu se ia in considerare faptul ca sunt multi proprietari posesori ai mai multor case, deci multe sunt goale sau inchiriate

    RăspundețiȘtergere
  52. Drag autor, întâi de toate, ar fi cazul sa te prezinți. In al doilea rând, m.ar interesa varsta dumitale. Si acum, sa trecem la subiect: pe scurt, cat din economia actuala este proprietatea Statului roman si al romanilor ? Hai sa începem cu asta. Apoi, in Romania de inainte de 1989 se producea TOT, ABSOLUT TOATA GAMA DE PRODUSE POSIBILE ! In al treilea rând, in anii '70, tara s.a împrumutat pentru a produce acel TOT, de mai sus si pana la sfârșitul anilor '80 s.a plătit TOATA datoria externa ! Domnule autor anonim, matale realizezi despre ce productivitate vorbim?

    RăspundețiȘtergere
  53. Prin metode tacite, Romania continua sa fie distrusa si stoarsa de resursele naturale dupa 1989. Cu ce s-au ales romanii(pensionarii de azi) care au muncit pe santiere pe salarii mizerabile, cazati in baraci si hraniti insuficient.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salariile pe santiere nu erau mizerabile erau echivalentul a 6-7000lei actuali iti spune cineva care a lucrat numai pe santiere.Sau un sondor,miner,siderurgist,sudor castiga echivalentul a cel putin 1200euro actuali.Cat castiga acum aceste categorii de muncitori,spune-mi tu.Si apropo acum unde sunt cazati muncitorii,cumva in hotele...

      Ștergere
  54. E halucinant cum oameni fara minime cunostinte economice si de statistica, dar animati de nostalgii care aduc aminte de sindromul Stockholm, tin sa comenteze aici...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E halucinant ca oameni care nu cunosc diferența între modul de calcul pentru PIB și pentru VN pot crede despre alți ca nu ar cunoaște statistica sau economie. Doar animați de lipsa de cunostinte pot sa stea într-o tara aproape nemodificata de 27 de ani (în bine), din care au dispărut aproape 8 milioane de locuri de munca, și al cărei INSSE nu numai ca nu ca da date de referință 1989 dar care mai calculează (conform indicațiilor EUROSTAT) ce ar aduce PIBului prostitutia și drogurile, tot în scopul de a mari cifrele statistice chiar și cu ceea ce nu poate fi măsurabil. Penibilitate mai mare pentru statistica nu poate exista, deși trebuie menționate Franța și Suedia care au refuzat includerea în statistici a acestor necuantificabile domenii. Un nostalgic după vremea când diplomele nu se cumpărau! Cu tot respectul pentru nescolitul vocal!

      Ștergere
  55. Comparatii total inadecvate. Nu se ia in considerare componenta tehnologica de atunci, evolutia tehnologica in cursul acestor ani, pe toate palierele. Asta a fost de fapt cea care a ridicat nivelul, nu "sarguinta" sau priceperea guvernantilor. Daca probabil comunistii reuseau sa ramana la putere, s-ar fi aflat la cifre similare cu cifrele noastre din capitalismul mioritic. N-avem nici un merit. Suntem arhaici comparativ cu vestul, ca si atunci. Au intrat tehnologii si la noi, 2nd hand, in virtutea ieftinirii si inertiei tehnologice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Spui numai prostii - in afara de ceva domenii favorizate de stat restul domeniilor tehnice erau arhaice si ramase in timpul in care a fost facuta dotarea initiala; asta este problema unui stat inchis - retehnologizarea nu prea se facea; uitam ca statea la coada pt. televezor color cand in occident se discuta deja de HD sau altele, sau ca cel mai bun calculator pt public era HC85 cu Z8080, sau ca dacia era aceiasi din anii 60 - renault14, etc. In industrie la fel - tehnologie veche si ineficienta. Diferenta nu este exact in tehnologiile noi - ci in modul in care este organizata societatea - astazi daca nu esti competitiv esti pierdut - trebuie putini angajati cu eficienta maxima si produse similare cu ale celor din orice colt al globului; comunismul era pierdut inca de la inceput pt ca tinea de o viziune de moment replicata de n ori si care nu se schimba pana nu murea autorul (uitati-va si la hainele din regimurile comuniste sau coafuri etc). PS - legat de locuinte - ce nasol de astia din occident unde o mare parte stau in case si restul in apartamente si nu au beneficiat de cutiile de cibrituri si aglomeratia fortata din blocurile comuniste (sunt sigura ca stiti dar blocurile nu au fost inventate de comunisti, ci de occident dar au renuntat repede la ele - arhitectura brutalista).

      Ștergere
    2. Da noroc că ne lăsaseră capitaliștii fabrici de tractoare autoturisme și televizoare color. Produceam cu țărani pe care ne chinuiam să-i facem meseriași. Fabricile nou utilate erau peste tot. Tu ce drumuri , apartament și facultăți folosesti? Și energia îți vine tot din CHE ridicate de comuniști. De spitale tot așa. Numai fii celor care furau atunci pot avea atitudinea asta

      Ștergere
  56. 1. In ianuarie 89 la Hotelul Capitol (langa CC a Armatei) nu era incalzire.2.In Gara de Nord taranii din Teleorman veneau cu schimbul la Bucuresti dupa paine.3.Astazi cca 4 milioane sunt plecati.

    RăspundețiȘtergere
  57. Mi se pare interesant pentru sociologie de analizat motivul pentu care oamenii care au trait o mare parte a vietii in comunism au asa... un straniu sentiment de proprietate asupra tarii. Vorbesc despre "atunci" in termeni de "NOI aveam (petrol, gaze, fabrici, lipsa de datorii)", versus "acum" cand "STRAINII ne-au luat si nu mai avem". S-a creat asa, un soi de psihoza in care orice individ era fericit proprietar de sonde, aur, uzine fabrici si acum nu mai e pentru ca l-au furat oamenii rai. Realitatea este insa ca nimeni nu avea nimic atunci, tot asa cum nu are nimic nici acum. Fiecare dintre noi are (si avea si atunci) numai ceea ce este pe persoana fizica: amaratul de apartament sau mica casuta, o masina, un caine, si poate in plus natura (padurea, apele, aerul, muntii, etc. - pe care, daca nu invatam sa avem mai multa grija, le vom pierde in viitorul apropiat). Restul (sonde, mine, uzine, termocentrale) nu au fost ale noastre, ale oamenilor obisnuiti, nici atunci si nu vor fi nici in viitor. Pentru ca bunurile sunt ale celui care PROFITA dupa urma lor. Inainte erau ale lui Ceausescu si ale unui numar mic de indivizi grupati in jurul puterii, astazi sunt ale unor grupuri de investitori despre care nu stie nimeni nimic. Noua, ca simpli cetateni, daca suntem rationali, ne e egal cine detine ce. Conteaza mereu cat profitam si noi. Pe scurt, cati bani ne intra in buzunar direct sau indirect (prin serviciile sociale, prin investitiile locale de interes public - parcuri, gradini, scoli, trotuare, etc.). Iar astazi, in bani reali, ne intra in buzunar mai mult decat ne intra in comunism. Ca ne-am dezvotat in mare parte pe credit? Adevarat! Dar ceea ce conteaza acum este ca dezvoltarea sa dureze si sa nu ne "incurcam" pe parcurs. Restul e poezie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă Alice, în ţara minunilor aveţi pb neînţelegerii principiului istorismului. Nu de alta dar dacă dacă ai acces la sănătate, educaţie (creşe, grădi, învăţămînt preuniversitar şi universitar), tabere pt copii, băi de recuperare fizioterapeutică, curent electric biblioteci publice, transport public şi multe altele DIN MUNCA TA ŞI A MEMBRILOR SOCIETĂŢII în care trăieşti, îţi e drag ceea ce ai muncit tu şi membrii societăţii, nu trăieşti ca un handicapat frustrat în nebucuria zilei de azi şi nici în nesiguranţa economică a zilei de mîine (nici tu nici familia ta), nu crezi că poţi să te mîndreşti şi să te bucuri că tot ce public E ŞI AL TĂU?
      Cînd nu ţi-e teamă că ai copii ce pot fi transformaţi în …”legume” cu sau fără voia lor?
      Sînt/sunt o mulţime de aspecte ale trrebuinţelor primare pt OM ce au fosdt asigurate atunci şi nu-s acuma.
      Libertatea mult visată e o himeră pt că libertatea e doar în fanteziile oamenilor. În rest, orice este sau poate filimitat mai mult sau mai puţin arbitrar… Nu există cîştig fără pierdere şi invers.
      Iar despre “vilele lui Ceauşescu” trebuie să vă informez că n-a luat nimic cu el şi nici moştenire nu a lăsat copiilor ci nouă, tuturor. Pb de administrare a bunurilor însă cred că n-o puteţi înţelege pt că porniţi de la premise greşite sau aveţi o mare lipsă de informaţii obiective.

      Ștergere
    2. Ceasca si copii lui traiau in lux in timp ce prosti mancau pe cartela (duoa ce stateau la cozi interminabile) si traiau in frig si firca. Daca doareai sa pleci din "paradisul socialist" te impuscau/arestau. "Burghezia", aia de au creet Romania (ba chiar aia Mare) a dat pamant taranilor, "tovarasii" l-au luat cu forta (te lichidau daca te opuneai). De ce trebuie sa decida "tavarasii" cat cum si mai ales ce fac cu munca/banii mei. De ce daca criticai partidul unic si "conducatorul iubit" erai bagat la puscarie sau mai rau (vezi Revolta de la Brasov din anii '80) PS: ideologia de care vorbesti a ucis 100 milioane din propii cetateni.

      Ștergere
    3. Gigi iar ești pe câmpii. Minți cum respiri: 1. Cartela îți asigură porția
      deci nu era coadă!, 2. Temperatura in casele șomerilor e mai mica azi, 3. Si azi te împușcă grănicerii daca pleci ilegal, 4. Burghezia nu a dat nimic degeaba țăranilor, a dat de frica unei revolutii bolșevice, și numai celor care au fost pe front în primul război, nu au dat de la ei ci din averea statului creata de AICuza. 5.Tovarășiiu nu au luat pamantul oamenilor cinstiți cu al hoților, al paraziților, 6. Niciunde poporeanul nu a fost mai respectat de stăpânire decât a fost de către comuniști. 7. Numai un prost poate sa creadă că au fost uciși 100.000.000 oameni în socialism. In 1947 erau în România 15.000.000 suflete, dar prostii înghit ca pelicanii.

      Ștergere
  58. E uimitor cat de puține cunoștințe politice și economice pot avea cei care nu au trăit în socialism (în comunism vor disparea granițele ai banii). Nu numai că nu știu că nu a existat comunism (doctrinele politice nu contează pentru ei și de astă ei fac cacofonii) dar nu au citit niciodată constituția RSR. Ei nu știu diferența între socialism și capitalism, nu știu că în socialism toate.mijloacele de.produxtie sunt deținute de toți cetățenii în cote egale.

    Cu alte cuvinte socialismul transforma tara într-o țară de proprietari. De aici vine esență didiscursului celor din socialism.
    E evident că noi eram proprietari și nu Ceaușescu cum crede o tânără cu puține cunoștințe dar care vrea sa sa f studii. Înainte de a face studii ar face bine să studieze.
    Cum poate sa.spuna cineva că proprietarul țării era Ceasescu?! Lăsă el moștenire copiilor săi ceva? Nu
    Avea dividente mai mari decât restul? Nu

    RăspundețiȘtergere
  59. Din pacate noi nu am avut in Romania socialism. Am avut DICTATURA. Ceea ce inseamna ca dictatorul dispune discretionar de "averea intregului popor" producand foloase pentru sine si pentru cercul lui de sustinatori sau manevrand-o in functie de pandalie si bazdac personal fara sa mai dea socoteala nimanui.
    La intrebarea "lasa el (Ceausescu) mostenire copiilor lui" raspunsul este "DA, lasa". Cu totii stim ca-l pregatea pe Nicusor sa-i devina succesor deci ii lasa mosia lui pe nume Romania.
    La intrebarea naiva "avea dividende mai mari decat restul" raspunsul este "Nu, nu avea". Dar nu avea nevoie de vreme ce Mosia pe nume Romania era a lui si trebuia doar sa intinda mana pentru a lua orice pofteste. Daca voia el sa stea in Castelul Peles se muta in el, daca se satura de Peles si voia o casa mai mare isi construia Casa Poporului, daca voia sa inchida 10 drumuri ca sa aiba liniste le inchidea, etc.
    Intr-un regim socialist adevarat (Danemarca, Finlanda, Suedia, etc.) aproape ca nu poti numi un lider anume; pentru ca toata lumea (de la gunoier la presedintele tarii) este importanta si reprezinta, fiecare facandu-si treaba la locul lui, o rotita in marele ceas care este societatea.

    RăspundețiȘtergere
  60. Off ce varza! Proprietatea asipra mijloacelor de producție produce fructe. Fructele in socialism se întorc proprietatarilor. Se investesc masiv in industrie, agricultura, prestări servicii.
    Acum să spui ca traiul bun al șefului statului îl face pe acesta proprietarul României e o varză acră.
    Nici un președinte nu trăiește rău și are tot ce vrea. Acum că gurile rele și credulii spun că Nicușor ar fi preluat, sunt toți contraziși de afirmațiile demnitarilor de atunci. Asta e un zvon nu o realitate

    RăspundețiȘtergere
  61. O chestiune foarte simplă: tot ce se producea/vindea/exporta în 1989 era făcut/construit de către o firmă românească. Degeaba exportăm Dacii acum, dacă banii se duc la Renault, în Franța. La fel si cu multe altele. Dacă comparăm așa economiile, nu mai iese cum v-a dat dvs. Statisticile sunt ca fustele scurte: arată multe, dar ascund esențialul.

    RăspundețiȘtergere
  62. "Analiza" e o prostie, faceti diferenta intre structura productiei in epoca Ceausescu si structura productiei de azi. Acum vindem resursele si nu produse finite, vindem lemn, petrol, minereu. Nu mai avem scoli adevarate ci fabrici de diplome, nu mai avem cercetare si produse autohtone, suntem total dependenti de importuri si avem o balanta economica cu care ajungem doar la distrugere, suntem in agonie!

    RăspundețiȘtergere
  63. Fuu, ce de nostalgici socialisti frustrati in comentarii :) Si nici nu a-ti adus aminte de mancarea/combustibilul pe cartela (care nici aia nu o luai daca nu statei la cozi interminabile) frigul din case, plata a 70.000 lei pentru o masina si asteptatul pe lista 7 ani (unii nici azi nu au primit masina platita, vezi cazul CEC), apa plina de clor (cand nu era oprita, butelia de gaz incarcata dupa multe ore de stat la coada in frig (si aia un sfert cu apa). Daca nu iti convenea "paradisul socialist" nu puteai sa pleci (vezi Zidul Berlinului), te arestau sau mai rau impuscau la granita, daca criticai patidul unic (Fascistii tot asa erau) sau "conducatorul iubit" aflai pe propia piele ce inseamna securitatea/armata socialista (vezi Revolta de la Brasov din anii '80, Revolutia din '89) PS: Romania nu avea preturi, cumparatorii/vanzatorii nefiind liberi, ci niste cote/cifre/sume date de un birocrat/politruc.

    RăspundețiȘtergere
  64. LE: Cursul real, ala la care se obtineau dolari prin schimburi libere (era "ilegal" sa detii "valuta") era de 50 lei, pana si statul obtinea dolarii la un "curs de revenire" (denumirea cursului la care se facea exportul) de minim 35-45 lei, functie de de produsul vandut. La cursul de 14-15 lei fabricile ce vindeau in extern pe USD ar fi avut pierderi enorme, chiar si daca "platesti" muncitorii cu mancare pe cartela si cozi interminabile.

    RăspundețiȘtergere
  65. Cursul real, unde vanzatorii/cumparatorii erau liberi, era de 50 lei, asta daca gaseai pe cineva dispus sa vanda dolari, tovarasii au declarat ilegal ca iobagii/muncitorii sa detina "valuta". Pana si statul cand vindea marfa pe dolari avea alt curs, cel de "revenire", de 35-45 lei per USD. Daca fabricile ar fi vandut pe 14-15 lei ar fi avut pierderi enorme.

    RăspundețiȘtergere
  66. Gigi e perseverent in a spune gogomănii. De exemplu el crede că economic e mai bine să cumperi un dolar cu 45 decât cu 15 lei. Pe bune, năucule?
    Cursul real, cel de revenire, era de 19 - 14,5 lei/dolar, în scădere, între 1982 și 1989, exact cum situl BNR scrie. Asta înseamnă că pe o marfă de 45.000 lei el ar lua doar o mie de dolari, în loc să ia 3.000 USD cat luau comuniștii.
    Desigur că la cat gândește e numai bun de pus ministru de către PNL și PSD, dar în nici un caz de către PCR. A repetat gogomănia și ar fi bine sa se ocupe doar de dat cu sapa, caci la săpat nu-i trebuie cunoștințe. Dar e numai bun de ministru în guvernele pline de Dănili Prepeleac de după PCR

    RăspundețiȘtergere
  67. Gigi nu înțelege că agricultura socialistă oferea mâncare mult mai curata poporului. Ia mă Gigi și oprește tăierile de păduri în capitalism! Crezi că noi comuniștii nu știam să tăiem păduri?! Știam și le tăiam, dar judicios, replantand, și nu le exportăm, plus valoarea rămânea poporului roman, că noi exportăm produse finite cum ar fi mobila. Dar ce să știe Gigi?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vasilica, comunistii au omorat zeci de milioane din propii cetatateni (Mao 70, Stalin 20), spre ex. Kmerii Rosii au omorat 1/4 cambogieni.Si daca doreai sa pleci din "paradis" erai impuscat la granita (vezi zidul Belinului).

      Ștergere
  68. Asa este, se uita mereu acest aspect extrem de important

    RăspundețiȘtergere
  69. Bun, am citit cateva zeci de articole din curiozitate pentru acest subiect si mereu observ 2 tabere, de ce? Oare nu credeti ca se doreste intentionat? Preferi Cola sau Fanta? Iti place Steaua sau Dinamo? Era mai bine atunci sau acum? Uitam esentialul dragilor! De ce e greu sa fim uniti ca natie? De ce nu acceptam ce a fost, cu bune si cu rele, real, a gresit x, a facut bine x? De ce in cifre stam bine dar in realitate nu? Nu vreau sa laud sau sa critic vreun regim, vreau doar tu cel care citesti sa te intrebi: fac eu astazi tot ce tine de mine pentru un viitor mai bun pt mine, pt familia mea si pentru patria mea?

    RăspundețiȘtergere