Kosovo e un stat nerecunoscut de România, unde principala categorie de turiști, după părerea multora, ar fi formată din trupele NATO și ONU de menținere a păcii.
Se pare că nu e așa, mica țară sau teritoriu din Balcani a avut în 2017 o balanță pozitivă a serviciilor turistice (855 mil. euro - vezi tabelul din imagine), în timp ce România, cu tot Untold-ul, Neversea-ul, și alte încercări de genul acesta, menite să atragă turiștii străini, a înregistrat o balanță negativă de 839 milioane de euro. Datele pentru anul trecut încă nu sunt publicate de Eurostat.
Trebuie să ne mândrim că facem parte din grupul „select” de țări comunitare ce au o balanță negativă a serviciilor de turism, asta însemnând că încasările de la turiștii străini sunt mai mici decât cheltuielile făcute de turiștii români în străinătate. Nicio țară estică comunitară nu e în situația României.
Trebuie precizat că din analiză lipsesc datele Olandei și ale Irlandei, datele acestor state fiind incomplete în statistica Eurostat.
Datele Eurostat ne arată că, în 2017, turiștii străini care ne-au vizitat țara au cheltuit 2,24 miliarde euro pe plaiurile mioritice, în timp ce românii care și-au făcut vacanțele în străinătate au cheltuit 3,08 miliarde euro.
Dacă noi am ieșit pe minus anul trecut cu 839 milioane de euro, vecinii bulgari au ieșit pe plus cu aproape 2,1 miliarde de euro, vecinii maghiari cu 3,3 miliarde de euro, iar vecinii sârbi, pentru că avem și datele lor, au ieșit și ei pe minus, dar un minus mult mai mic, de doar 36 milioane de euro.
Situația arată și mai dezastruos dacă ne raportăm la perioada 2013 - 2017. Astfel, în ultimii cinci ani, România a înregistrat o balanță negativă a serviciilor turistice de 2,3 miliarde de euro (vezi tabelul din imagine). Bulgaria a câștigat în această perioadă 10 miliarde de euro, Ungaria a câștigat 15,1 miliarde de euro, iar Serbia a câștigat 62 milioane de euro.
Veniturile nete din turism ale vecinilor bulgari din 2013 până în 2017, care au fost de 10 miliarde de euro, înseamnă mai mult de 20% din PIB-ul mediu anual al acestei țări din această perioadă.
Când ne uităm la cifrele Spaniei, care în ultimii cinci ani a avut o balanță pozitivă de 183,2 miliarde de euro, aproape cât PIB-ul României din 2017, chiar că ne ia amețeala. La polul opus e Germania, cu o balanță negativă a serviciilor turistice de 189 miliarde euro (vezi tabelul din imagine).
Dar să ne întoarcem la Kosovo - teritoriul acela ce aduce mai mult cu Transnistria decât cu un stat normal, care, în perioada 2013 - 2017, a avut o balanță pozitivă a serviciilor turistice de 3,12 miliarde de euro. Încasările acestui stat/teritoriu de la turiștii străini în acești cinci ani s-au ridicat la 4 miliarde de euro, adică mai mult decât jumătate din ceea ce am încasat noi (7,9 mld. euro - vezi tabelul din imagine).
Câte cunoștințe aveți care și-au făcut sau plănuiesc nerăbdători să-și facă un sejur în Kosovo?
Asta e întrebarea de la care trebuie să plece orice strategie în turismul românesc, pentru că dacă întrebi turiști potențiali din restul lumii, o să afli probabil că, în următorii cinci ani, la fiecare doi euro cheltuiți pe plaiuri mioritice, plănuiesc să cheltuie un euro și în Kosovo.
România e o țară săracă, pe care nimeni n-o vede ca pe o destinație turistică, nici măcar românii, pentru că datele ne arată că, în ultimii ani, banii cheltuiți de către aceștia în străinătate au crescut de la 1,55 miliarde euro în 2013, la 3,08 miliarde euro în 2017. Oricât ar fi crescut veniturile populației în ultimii ani și dorința acesteia de a descoperi noi destinații, dublarea cheltuielilor turistice făcute de români în străinătate ne arată și că românii fug de serviciile turistice în România.
Noi nu suntem Germania, Finlanda, Danemarca, Suedia, Belgia sau Marea Britanie. Toate aceste țări sunt, ceea ce se numește în industria turistică, state emițătoare nete de turiști, adică turiștii din aceste țări cheltuiesc mai mult în străinătate decât turiștii străini care vizitează aceste țări (vezi tabelul din imagine).
Ce au în comun aceste țări? În primul rând un nivel ridicat de trai. La noi nu-i cazul. Și totuși nu reușim să facem pe cineva din afară să vină să ne viziteze, să cheltuiască mai mult și să ajungem și noi în rândul unor state/teritorii precum Kosovo.
Nimeni nu-și imaginează că vom putea în următorii ani să ajungem din urmă țări precum Bulgaria și Ungaria, dar măcar să ieșim pe plus în privința balanței serviciilor turistice putem să ne alegem ca obiectiv pentru următorii cinci ani. Cele 2,3 miliarde pierdute de România în ultimii cinci ani s-ar putea să devină 3 sau chiar 4 miliarde în următorii cinci ani (vezi tabelul din imagine), iar idioțelul pus în funcție la turism se gândește la o nouă strategie de comunicare, cu alte cuvinte, o nouă frunză de câteva milioane de euro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu