Social Icons

luni, 2 iunie 2014

Topul km de autostradă pe cap de ministru din ultimul deceniu

Km de autostradă pe cap de ministru
   După un deceniu de luptă cu licitațiile, traseele, modificările de trasee, contractele adiționale și rezilierile de contracte, România a reușit să contruiască peste 519 km de autostradă la un preț de 2,55 miliarde de euro, asta dacă excludem contractul cu Bechtel.
Împreună cu Bechtel, cei 519 km de autostradă au costat circa 4 miliarde de euro. Încă două amendamente și gata: cei 519 km de autostradă dați în folosință din 2004 încoace iau în calcul și centurile construite în regim de autostradă și nu înglobează A1, construită înainte de această perioadă, și nici bucata de autostradă dintre Fetești și Cernavodă.
   Media km de autostradă construit în ultimii zece ani în România e de aproximativ 7,7 milioane de euro pe km, iar media pe cap de ministru al transporturilor este de 57 km de autostradă construiți, dacă îi excludem pe Fenechiu și d-na Mănescu, Șova ocupându-se de autostrăzi în mandatele celor doi, prin trecerea în subordinea sa a CNADNR, respectiv 47 de km pe cap de ministru dacă îi includem la socoteală și, odată cu ei, pe Șova. În medie, din 2004 încoace s-au construit circa 49,4 km de autostradă anual.
   Cei mai longevivi miniștri ai transporturilor au fost Miron Mitrea cu patru ani, Berceanu cu 2 ani și șapte luni cumulat și Ludovic Orban, cu un an și opt luni. Împreună, cei trei miniștri au condus ministerul o perioadă de 8 ani și trei luni, pe parcursul cărora s-au inaugurat circa 148 km de autostradă. Având în vedere că mandatul lui Miron Mitrea a început în 2000 și noi ne referim la perioada din 2004 încoace, rezultă că pe parcursul celor 5 ani și trei luni cât au stat în fruntea ministerelor, din 2004 încoace media anuală a fost de circa 28 km de autostradă construiți. Cele mai slabe mandate din punctul de vedere al kilometrilor inaugurați au fost cele ale lui Alexandru Nazare cu 0 km, Ludovic Orban cu 0 km construiți (18 km au fost reabilitați în timpul mandatului său de un an și opt luni) și Gheorghe Dobre cu 36 km de autostradă pe un singur sens, deci putem să spunem că a dat în folosință 18 km sau 0 km, pentru că o autostradă cu un singur sens, tehnic, nu e autostradă. Ei sunt miniștrii cu 0 km de autostradă dați în folosință și cu mandate însumate de 3 ani și patru luni.
   Cei mai mulți km de autostradă s-au dat în folosință în mandatele miniștrilor Silaghi, Șova, dacă ținem cont de faptul că CNADNR-ul a fost în subordinea sa, dacă nu, atunci locul secund revine mandatului d-nei Mănescu, iar pe locul trei se clasează Miron Mitrea. Cei mai scumpi kilometri de autostradă s-au realizat în timpul Silaghi și Șova, cu o medie pe km inaugurat de 7,9 și 5,7 milioane euro. Aici trebuie spus că nu intră în calcul contractul Bechtel. Cel mai ieftin s-a construit în mandatul lui Miron Mitrea, kilometrul de autostradă costând circa 2,93 milioane de euro.
   Ritmul construcției de autostrăzi va face ca atingerea nivelului de 3.700 de km autostradă funcționali, programată pentru anul 2022, să se facă decalat cu 56 de ani, adică în anul 2077.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu