Social Icons

vineri, 20 iunie 2014

Cum au supraviețuit televiziunile în timpul crizei?

Cum au supraviețuit televiziunile in timpul crizei?
      Situațiile financiare ale televiziunilor arată că din 2008 până în 2013 datoriile acestora s-au dublat aproape, crescând de la un total de 1,18 miliarde lei la 2,3 miliarde. În tot acest timp, cifra de afaceri cumulată a scăzut cu 15,6% în valori nominale.
Deci, piața de publicitate și „abonamente” s-a restrâns, în timp ce datoriile au tot crescut și, odată cu ele, și pierderile anuale. Trebuie precizat că datoriile televiziunilor din tabelele prezentate includ și veniturile în avans, din considerentul că un venit încasat contra unui serviciu încă neprestat se înregistrează la datorii.
   În ceea ce privește pierderile anuale, se pare că vârful a fost atins în 2010, când trusturile luate în calcul au înregistrat circa 336 de milioane lei pierdere cumulată. Cele mai mari pierderi pe parcursul celor șase ani le-a înregistrat Societatea Română de Televiziune cu 568 milioane de lei pierdere, urmată de Dogan Media (Kanal D) cu 265 milioane lei și Pro TV SA cu 185 milioane lei. La polul opus se situează Antena TV Group cu un profit de 35 milioane în șase ani și Antena 3 SA cu 12,7 milioane lei profit. În afară de grupul Antena și televiziunea Antena 3, parte a trustului Intact Media, celelalte televiziuni luate în calcul au înregistrat pierderi nete pe parcursul celor șase ani.
   Datoriile televiziunilor în această perioadă au crescut în bilanțurile analizate cu excepția trustului Prima Broadcasting Group, unde a avut loc o diminuare cu 72% a acestora. Cel mai mare avânt al datoriilor a fost înregistrat de Societatea Română de Televiziune, trust ce a reușit „performanța” de a-și crește de 6,9 ori cuantumul datoriilor. Locul secund e ocupat RTV Satelite Net (România TV), trust ce a reușit în trei ani de funcționare să-și crească datoriile totale de 4,6 ori, de la 11 milioane la 52. Podiumul e încheiat de Antena 3 SA cu o creștere de 2,06 ori.
   Cele mai mari scăderi de personal au avut loc în Realitatea Media SA, cu o reducere de personal de 69%, asta și din cauza migrării către RTV Satelite Net. Locul doi este ocupat de Pro TV SA, cu o reducere de personal de 39%. O reducere de personal semnificativă a avut loc și la Antena 3 SA, de 18,5%. Cu toate eforturile de restructurare, Societatea Română de Televiziune  a reușit o reducere de personal de 17,3%, și asta doar în anul 2013, în ceilalți ani a avut loc chiar o creștere de personal față de 2008. Creșteri de personal au avut loc în trusturile RTV Satelite Net, Dogan Media și B1 TV Channel cu 53%, 38% și respectiv 4%.
   Piața media, văzută prin prisma situațiilor trusturilor ce includ atât televiziuni, cât și posturi de radio și presă scrisă, sau doar televiziuni, n-a ieșit încă din criză, cifrele de afaceri ale trusturilor luate în calcul arată o diminuare în termeni nominali, în termeni reali, luând în calcul rata inflației, situația e mai dramatică. Cu excepția televiziunilor din trustul Intact, situația celorlalte trusturi e încă critică, iar rezultatele financiare ridică serioase semne de întrebare în ceea ce privește viabilitatea  economică a acestor business-uri.

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu