Social Icons

miercuri, 24 iulie 2013

Viața printre clăbuci de fum

Cotele de piață a producătorilor de țigări
   Nu mă las bă, nu mă las bă de țigări și, cu asta, basta! Nu, nu mă convingi tu pe mine cu doi-trei maimuțoi ce-mi zic să mă las! Să mă las? Că ce? Ce-o să mi se-ntâmple miraculos de mâine dacă mă las? Atâta plăcere am și eu în viața asta de ....
   Da, am încercat să mă las că m-a convins nevasta. Da, m-a ținut o săptămână pân`m-a scos din sărite tot ea, când mi-a zis s-o răresc cu băieții la meciuri că unii dintre ei fumează și-o să mă facă și pe mine să mă reapuc. M-a luat durerea de cap când am auzit-o și ... gata, cu lăsatul de fumat! La loc comanda! Dacă mă înțelegi ce vreau să spun. A mai încercat să mă convingă cu mama și cu soacră-mea, dar noo, n-a mers. O dată vede nașul ... la fin! Am încercat, dacă n-ai avut fler cu mine ... acu lasă ...
   Eu m-am lăsat de fumat când am făcut un calcul și-am văzut cât cheltuiam anual. M-am speriat, un pachet minim pe zi  normală a săptămânii, aproape două pe zi în weekend, deci un total de nouă pachete săptămânal. Înmulțește asta cu cincizeci și două de săptămâni și ne dă ... stai puțin să-ți zic exact ... ne dă fix patru sute șaizeci și opt de pachete pe an. Când le înmulțești cu zece lei cât era pachetul când m-am lăsat de fumat, îți dă patru mii și ... opt sute lei fix. Păi, e o sumă! Nu? Peste o mie de euro dădeam pe an, doar pe țigări. Păi mi-am zis că nu se mai poate și, gata, le-am lăsat. Acum ... mă simt mai bine, nu m-aș mai apuca de ele. Sunt păcătoase rău! Deci, per total am ieșit în câștig și, e mai bine.
   Campania noastră își propune conștientizarea populației cu privire la riscurile la care se supun atunci când fumează. Încercăm să fim mai originali decât în campaniile derulate până acum și am apelat la câteva personaje din showbiz. Da, știu că s-a mai apelat la personaje cunoscute pentru campanii în trecut, dar de data asta ne propunem să facem lucrurile diferit. Ce înțeleg prin diferit? Păi, să-ți dau doar un exemplu: ăăă ... ne propunem că în această campanie să prezentăm pe lângă vedetele importante și cazuri de bolnavi. E destul de original, nu? Nu ți se pare ?! Aaa, cum adică s-a mai făcut? Da, dar noi o facem în manieră românească, dacă înțelegi ce vreau să spun. Care sunt costurile campaniei? Nu știu, că nu mă ocup eu de partea financiară. A, nuu, alea sunt doar niște estimări. Cred că în linii mari ne vom încadra în bugetul propus de minister. Păi sigur că finanțarea vine de la minister. De unde altundeva să vină? Noi, ca ONG nu dispunem de resurse suficiente pentru o așa campanie. Sigur c-am participat cu alte ONG-uri cu oferte pentru campanie. Păi, la concurs am prezentat și planul financiar... desigur... A, v-am spus că nu-l am la mine, pardon, nu eu mă ocup de partea financiară. Nu mai insistați că nu vă pot ajuta. Nu, nu pot suna persoana respectivă că e ... într-o ședință, ședință la care trebuie să ajung și eu după cum v-am zis. Aaa, nu v-am zis? Vă spun acum. Eee, na, și mai ce? Eu am crezut că vă interesează programul campaniei, ce vedete avem în vedere pentru campanie și nu insinuări de astea. Bine, eu trebuie să ajung la ședință. Vă rog să nu mai sunați dacă sunteți așa de insinuanți! La revedere!
   În România se consumă anual peste 38 miliarde de țigarete. La atât este estimată piața țigărilor, inclusiv a celor de contrabandă. Fenomenul contrabandei cu țigări s-a temperat în ultimii doi ani ajungând la circa 13% din total piață anul trecut. Acciza la țigări are cuantumul de 56,71 euro la mia de țigarete. Bugetul de stat încasează circa 2 miliarde de euro de pe urma accizelor la țigări. TVA-ul și celelalte impozite mai aduc un miliard de euro la buget. 
   Piața țigărilor este dominată de trei mari jucători : British American Tabacco, J.T.International și Philip Morris. Cota de piață cumulată a celor trei este de peste 90% din piața fiscalizată. Anii crizei au făcut din British American Tabacco liderul incontestabil al pieței cu o cotă de peste 52% în 2012. De suferit de pe urma crizei, a creșterii ponderii în consum a țigărilor de contrabandă și a deciziilor de închidere a unor capacități de producție a a avut doar Philip Morris, JTI ieșind mai bine din criză decât a intrat.
  De la producătorii de țigări statul își asigură o sursă sigură de finanțare a bugetului în fiecare an. Interesul statului e ca aceste companii să prospere și, dacă se poate, să le stoarcă de cât mai mulți bani. Cum pot prospera aceste companii altfel, decât pe seama consumatorilor? Din când în când mai finanțează o campanie cu dedicație la vreun ONG cu lipici la bani guvernamentali. Tot din când în când mai adoptă nuș`ce directivă europeană, fără tragere de inimă, ca mai apoi să clameze că luptă contra fumatului. Printre perdele de fum expirate de stat prin campanii idioate, contrabandă cu „regine” și țigări marca Cernobîl și afumătorile  din localurile autohtone, printre toate astea ne regăsim noi, cei activi la nicotină și gudron sau pasivi la cele două dar și la politica guvernamentală în materie.
Indicatori ai activității producătorilor de țigări





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu