Social Icons

marți, 2 aprilie 2019

Ce datorii, pierderi și profituri au televiziunile din România

Topurile televiziunilor dup datorii și profiturile din 2017
   În 2017, principalele trusturi TV din România au avut profituri cumulate de aproape 800 milioane de lei, asta fără a lua în calcul și rezultatele financiare ale celor doi mari operatori de cablu (RCS&RDS și UPC), ce au în componență și stații TV.
   Datele aferente anului trecut vor fi publicate  pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice prin lunile mai sau iunie ale acestui an. Deci, deocamdată, discutăm doar pe datele din 2017 și, eventual, pe cele din 2016 pentru a avea un nivel de comparație.

   Cel mai mare profit (583,7 milioane lei), provenit de pe urma infuziei de capital făcute de guvern, l-a făcut SRTV-ul. Deși cifra de afaceri netă a televiziunii naționale a scăzut dramatic față de anul 2016 (de la 350,4 la 60,6 mil. lei), veniturile totale au crescut masiv (de la 460 mil. la 1,02 mld. lei), ceea ce a condus la profitul de aproape 584 milioane lei. 

   E ciudat cum, de fiecare dată când guvernul vrea să capitalizeze o companie de stat, apar brusc obiecții de la Bruxelles, sau, mă rog, așa ni se spune că stă situația, dar în cazul televiziunii naționale, această infuzie de capital nu s-a lovit de nicio obiecție, o mare parte din bani ducându-se pe plata datoriei (653,9 mil. lei în 2016 - vezi aici), iar mașina SRTV de făcut datorii se pare că nu s-a stricat, ci funcționează în continuare, de vreme ce, datele din 2017 ne arată că datoria totală a instituției a fost de 87,2 milioane lei (vezi tabelul din imagine).

   Cum arată topul trusturilor TV după profiturile și pierderile din 2017?

   Dacă ne referim la restul trusturilor TV, care chiar activează pe o piață concurențială, nu ca SRTV-ul, cel mai mare profit l-a obținut RCS&RDS (294,6 milioane lei - vezi tabelul din imagine), dar compania care controlează Digi Communication NV desfășoară și alte activități în afară de cele de televiziune. RCS&RDS, acționarul principal al Digi Communication NV, cea listată pe bursă cu mare tam-tam în urmă cu aproape doi de zile, a adus investitorilor o pierdere de aproape 37% (de la 40 de lei pe acțiune la 25,2 lei). Cred că angajații plătiți cu acțiuni Digi jubilează când văd cotațiile actuale.
   
   Dacă ne raportăm la profitul făcut de trusturile TV clasice, ce acționează pe piața concurențială, atunci topul profiturilor e condus de Pro TV, cu un profit net în 2017 de 212,4 milioane lei, în creștere față de cel realizat în anul anterior (167,6 mil. lei - accesează aici datele din 2016). Antena Group e pe locul doi, la mare distanță de rivala Pro TV (28,6 mil lei - vezi tabelul din imagine), iar pe locul trei e Dogan Media (Kanal D), cu un profit net de 12,4 milioane lei.

   Cele mai mari pierderi le-a înregistrat anul trecut operatorul de cablu UPC (120,9 mil. lei). Dintre trusturile TV clasice, cea mai mare pierdere netă a fost înregistrată de veșnica insolventă și, începând de ieri, proaspăt falimentara, Realitatea TV (30,8 milioane lei - vezi tabelul din imagine). Pierderi au mai înregistrat Prima TV (14,9 mil. lei) și Ridzone Computers, operatorul licenței Romania TV (8,9 mil lei).

    Ce televiziuni au cele mai mari datorii?

   RCS&RDS și UPC, cei doi mari operatori de cablu, în a căror componență intră și stații TV, au cele mai mari datorii (5,02 mld. lei și 1,12 mld. lei - vezi tabelul din imagine). La asemenea datorii ale RCS&RDS, investitorii Digi nu au perspective fericite, prețul acțiunilor va continua să scadă, iar răscumpărarea acestora de către Digi se face la un preț mult mai scăzut decât cel de la listare.

   Dintre trusturile TV clasice, cele mai mari datorii le înregistra Pro TV-ul (361,2 mil. lei), Realitatea TV (315,1 mil. lei) și Antena Group (153,8 mil. lei - vezi tabelul din imagine). De remarcat faptul că atât Pro TV-ul, cât și Antena și Realitatea TV și-au redus datoriile față de anul trecut (vezi aici situația datoriilor din 2016).

   Cum arată topul televiziunilor după cifrele de afaceri realizate în 2017?

   Dintre trusturile TV clasice, ce acționează pe piața concurențială, Pro TV-ul a înregistrat cea mai mare cifră de afaceri netă în 2017 (768,7 mil. lei). Top 3 după cifra de afaceri netă e completat de Antena Group (318,4 mil. lei) și Dogan Media (119,8 mil. lei - vezi tabelul din imagine). Toate cele trei trusturi au înregistrat cifre de afaceri în creștere față de anul anterior (vezi aici).

   SRTV-ul e marele perdant din 2017, cifra de afaceri netă a televiziunii naționale scăzând semnificativ față de anul anterior (de la 350,4 la 60,6 mil. lei). N-au scăzut și veniturile totale, pentru că guvernul a avut grijă de cele peste 2,2 mii de rubedenii angajate în această instituție. De scăderea cifrei de afaceri a SRTV-ului au profitat o mare parte din celelalte trusturi TV.

   Datele situațiilor financiare depuse pe site-ul Ministerului de Finanțe ne arată un reviriment în cazul majorității trusturilor TV, datoriile acestora fiind în scădere față de anul anterior, iar profiturile și cifrele de afaceri înregistrând creșteri.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu