Numărul autoturismelor la sfârșitul anului trecut era de aproape patru ori mai mare decât cel din 1990. În 2014, la nivel național, erau 246 de autoturisme la mia de locuitori. Cel mai mare număr de autoturisme la mia de locuitori se înregistra în București (495 de autoturisme la o mie de locuitori). La polul opus, se situa județul Călărași (133 de autoturisme la o mie de locuitori).
Harta realizată în funcție de acest indicator ne arată o valori mai mari în București și în județele din Transilvania (colorate cu albastru și verde închis). Argeșul și Constanța sunt județele din Vechiul Regat ce au, în afară de București, mai mult de 250 de autoturisme la mia de locuitori. Se observă că județele sărace din sud și nord-est nu fac notă discordantă nici la acest indicator. Discrepanța între valorile înregistrate în București și cele înregistrate în restul județelor ridică media națională. Urmarea acestei situații este că 31 de județe se situează sub media națională (246 de autoturisme la o mie de locuitori). Media națională ce rezultă dacă excludem Bucureștiul este de 220 autoturisme la mia de locuitori. După această medie, 21 de județe au valori mai mici. Surprind valorile apropiate de medie înregistrate în aproape toate județele Olteniei, județe care, exceptând Doljul, nu excelează la capitolul dezvoltare economică.
Harta sporului procentual înregistrat al numărului de autoturisme din 1990 până în 2014 este colorată diferit. Sporul procentual înregistrat la nivel de județe în această perioadă este cuprins între 506% în Suceava și 165% în Caraș-Severin. La nivel național, sporul procentual al numărului de autoturisme între 1990 și 2014 a fost de 280%. 20 de județe au înregistrat sporuri procentuale inferioare mediei naționale. Nord-estul țării este zona cu cele mai mari sporuri procentuale ale numărului autorurisme. Chiar și cu aceste sporuri ridicate, numărul de autoturisme la mia de locuitori era, în toate județele, sub media națională, fie că luăm sau nu în calcul Bucureștiul. Cele mai mici sporuri procentuale s-au înregistrat în județele din sudul țării, dar și în unele județe bogate precum Prahova și Sibiul.
Numărul de autoturisme la mia de locuitori este calculat în funcție de populația rezidentă, fiind superior numărului obținut prin raportarea la populația după domiciliu. În funcție de populația după domiciliu (în 2014 populația totală a României după domiciliu era de 22,346 mil. locuitori), numărul de autoturisme la mia de locuitori este de 219. La orice tip de populație am raporta, la final ieșim tot pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Chiar și vecinii bulgari ne depășesc la acest capitol (în 2012 aveau 370 de autoturisme mia de locuitori). Luxemburg (670), Italia (605) și Malta (595) sunt statele din UE cu cele mai multe autoturisme la mia de locuitori.
Dacă e să luăm partea plină a paharului, atunci putem spune că numărul redus de autoturisme ne scapă de ambuteiajele de pe drumurile patriei, cu unele excepții cauzate de rutele tradiționale ale bucureștenilor, ne îmbunătățește calitatea aerului și aduce prosperitate firmelor ce fac studii de fezabilitate pentru autostrăzile ce nu se fac.
Harta realizată în funcție de acest indicator ne arată o valori mai mari în București și în județele din Transilvania (colorate cu albastru și verde închis). Argeșul și Constanța sunt județele din Vechiul Regat ce au, în afară de București, mai mult de 250 de autoturisme la mia de locuitori. Se observă că județele sărace din sud și nord-est nu fac notă discordantă nici la acest indicator. Discrepanța între valorile înregistrate în București și cele înregistrate în restul județelor ridică media națională. Urmarea acestei situații este că 31 de județe se situează sub media națională (246 de autoturisme la o mie de locuitori). Media națională ce rezultă dacă excludem Bucureștiul este de 220 autoturisme la mia de locuitori. După această medie, 21 de județe au valori mai mici. Surprind valorile apropiate de medie înregistrate în aproape toate județele Olteniei, județe care, exceptând Doljul, nu excelează la capitolul dezvoltare economică.
Harta sporului procentual înregistrat al numărului de autoturisme din 1990 până în 2014 este colorată diferit. Sporul procentual înregistrat la nivel de județe în această perioadă este cuprins între 506% în Suceava și 165% în Caraș-Severin. La nivel național, sporul procentual al numărului de autoturisme între 1990 și 2014 a fost de 280%. 20 de județe au înregistrat sporuri procentuale inferioare mediei naționale. Nord-estul țării este zona cu cele mai mari sporuri procentuale ale numărului autorurisme. Chiar și cu aceste sporuri ridicate, numărul de autoturisme la mia de locuitori era, în toate județele, sub media națională, fie că luăm sau nu în calcul Bucureștiul. Cele mai mici sporuri procentuale s-au înregistrat în județele din sudul țării, dar și în unele județe bogate precum Prahova și Sibiul.
Numărul de autoturisme la mia de locuitori este calculat în funcție de populația rezidentă, fiind superior numărului obținut prin raportarea la populația după domiciliu. În funcție de populația după domiciliu (în 2014 populația totală a României după domiciliu era de 22,346 mil. locuitori), numărul de autoturisme la mia de locuitori este de 219. La orice tip de populație am raporta, la final ieșim tot pe ultimul loc în Uniunea Europeană. Chiar și vecinii bulgari ne depășesc la acest capitol (în 2012 aveau 370 de autoturisme mia de locuitori). Luxemburg (670), Italia (605) și Malta (595) sunt statele din UE cu cele mai multe autoturisme la mia de locuitori.
Dacă e să luăm partea plină a paharului, atunci putem spune că numărul redus de autoturisme ne scapă de ambuteiajele de pe drumurile patriei, cu unele excepții cauzate de rutele tradiționale ale bucureștenilor, ne îmbunătățește calitatea aerului și aduce prosperitate firmelor ce fac studii de fezabilitate pentru autostrăzile ce nu se fac.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu