Pe locul trei se situează România în topul scumpirii energiei din 2005 încoace. Indicele prețului la energie, calculat de Eurostat, cuprinde evoluția prețului energiei (aici intrând toate tipurile de energie) cu anul de bază 2005. Din 2005 până în luna septembrie a anului curent, prețul mediu al energiei a crescut cu 74,9%.
În fața noastră, cu creșteri superioare, se află Grecia și Letonia cu 76,65%, respectiv 93,09% (vezi datele din imagine).
Cum stăm în topul prețului la carburanți din luna octombrie?
Conform acelorași statistici Eurostat, prețul mediu la pompă al benzinei de acum o săptămână era de 1,13 euro pe litru în România. La acest nivel al prețului, România se situa pe locul 20 din 28 în UE. În urma noastră, cu prețuri mai mici, erau state ca Austria, Cehia, Luxemburg, Ungaria, Polonia, Bulgaria (vezi tabelul din imagine). Cea mai scumpă benzină se găsește în Marea Britanie și Olanda, cu 1,49 euro pe litru. Cea mai ieftină benzină se găsește în Polonia și Estonia, cu 1,04 euro pe litru. Prețul mediu al motorinei din 19 octombrie, anul curent, era în România de 1,14 euro pe litru, situându-ne pe locul 12 din UE. În urma nostră, cu prețuri mai mici, erau state precum Austria, Germania, Franța, Belgia, Spania, vecinii noștri și majoritatea statelor est-europene. Cea mai scumpă motorină se găsește în Marea Britanie (1,52 euro pe litru), iar cea mai ieftină se găsește în Luxemburg, cu 0,96 euro pe litru.
De ce nu ține scuza că avem prețuri mari pentru că avem taxe mari?
Același Eurostat ne dă și prețurile medii ale carburanților fără taxe (vezi tabelul din imagine). Când ne uităm la cifre, vedem că în România prețul fără taxe e de 0,45 euro pe litru de benzină și de 0,49 euro pe litrul de motorină. Deci statul încasează diferența de 0,68 euro la un litru de benzină și 0,65 euro la litru de motorină. În Austria, statul încasează ca și la noi în cazul benzinei, dar prețul final e mai mic cu un cent, deci OMV-ul austriac are milă de austrieci. La motorină, în Austria, statul încasează 0,59 euro, deci cu 6 eurocenți mai puțin decât la noi. Prețul final ar trebui să fie tot cu 6 eurocenți mai mic pentru a fi echivalent cu cel din România, dar nu e. Prețul final e cu 8 eurocenți mai mic decât în România. Deci, austriacul câștigă un eurocent pe litru la benzină și doi eurocenți la litrul motorină. Aplicând același raționament, francezul câștigă un eurocent la litrul de benzină și 4 eurocenți la litrul de motorină. Maghiarul câștigă 5 eurocenți la litrul de benzină și tot 5 la cel de motorină. Lista poate continua. Deci, justificarea prețului final mare din cauza taxelor prea mari percepute de stat cade.
Cu cât au crescut prețurile la combustibili, electricitate, gaze și energie temică în România în ultimul deceniu?
Conform statisticilor INS, din august 2005 și până în august anul curent, prețul mediu al combustibillor a crescut cu 63,16 % (aici intrând mai multe tipuri de combustibili, nu doar benzina și motorina). Prețul mediu al energiei electrice a crescut cu 66,24% față de luna august a anului 2005. Prețul gazelor a crescut cu 94,25%, iar cel al energiei termice cu 144,74% (vezi datele din imagine). Vi se pare că s-a schimbat ceva semnificativ în furnizarea acestor produse și servicii care să justifice aceste majorări de prețuri? Întrebarea e retorică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu