Zilele trecute, la Realitatea, un părerolog dădea damfuri de deontologie invitând DNA-ul să se ocupe mai degrabă de corupții politici, decât de trusturile media spoliate de angajați. Respectivul era cu musca pe căciulă, de vreme ce vorbea la Realitatea, trust ce a dezvoltat o fobie vis-a-vis de achitarea datoriilor.
Poate acum, odată cu ieșirea lui Vântu de la facutate și intrarea furtunoasă a acestuia în mediul online, o alianță Realitatea-Vântu, după modelul Petrom-Petromservice, le va aduce mai mult succes în achitarea datoriilor.
Topul datornicilor trusturilor din media audiovizuală e condus de SRTV, cu datorii de circa 808 milioane de lei. Prima televiziune din România e și prima în privința datoriilor, iar majoritatea acestora sunt către bugetul de stat. Pro TV SA este ocupanta locului secund, la mică distanță de SRTV. Cuantumul datoriilor la Pro a rămas la cote ridicate din 2008 încoace. Doar anul trecut SRTV i-a depășit în ceea ce privește datoriile totale, din 2008 până în 2012, Pro-ul a fost lider detașat la acest capitolul. Odată cu separarea trustului în PRO TV SA și Mediafax Group SA, datoriile Pro-ului au început să scadă (de la 921 mil. în 2010, la 806 mil. în 2013), cele ale grupului Mediafax, patronat de Sârbu au crescut, în schimb, de la 11,6 milioane lei în 2010, la 72,3 milioane lei în 2013. Se pare că există o apetență ridicată pentru acumularea de datorii în stilul de conducere al d-lui Sârbu.
Locul trei este ocupat de Realitatea Media SA, trust condus de d-l Gușă, alias Dughin de România. Antena Tv Group și Dogan Media urmează în top, cu un total al datoriilor deasupra pragului de 100 de milioane lei. Împreună cu Antena 3 SA, televiziunile trustului Intact se apropie de pragul de 200 de milioane de lei datorii totale. Dacă adăugăm și datoriile Intact Publishing SRL în sumă de 19 milioane lei pentru anul 2013, rezultă o sumă totală de 217 milioane de lei datorii totale. Trustul Medien-Holding
SRL (care deține cotidianul România Liberă), ce nu are în componență vreo
televiziune, totuși, a reușit performanța să bată de la distanță unele trusturi
tv, acumulând datorii, la nivelul anului trecut, circa 144 de milioane de lei.
Am scris, în trecut, despre nesustenabilitatea trusturilor media din cauza dimensiunilor pieței de publicitate, în principal, dar ultimul scandal de la Media Pro pune în lumină o nouă perspectivă, aceea a spolierii programate a societăților componente ale trusturilor. De fapt, pare că scopul televiziunilor și publicațiilor nu e să fie profitabile ci, mai degrabă, să devină o pușculiță pentru manageri din care să se aprovizioneze după bunul plac. Dacă piața de publicitate e insuficientă pentru a susține cheltuielile, logic ar fi ca acestea să se reducă, numai că acest lucru nu se întâmplă. Se întâmplă, în schimb, o creștere a datoriilor către stat, în cea mai mare parte, și o păstrare a nivelului cheltuielor. Cu alte cuvinte, statul devine co-producător la Master Chef, Odată-n viață sau la panseurile de geopolitician închipuit ale lui Gușă. La final, arieratele cumulate ne costă pe toți restul, mai puțin pe băieții ce-și iau lună de lună salariile și primele de la trusturile îngropate în datorii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu