Social Icons

marți, 5 septembrie 2017

Cum a scos Game of Thrones economia Croației din recesiune

Game of Thrones crește turismul Croației
   Croația e o țară de vreo 4,15 milioane de locuitori ce a primit anul trecut 13,7 milioane de turiști străini (noi am primit sub 2,5 milioane). E foarte probabil ca în doi ani, dacă ne ghidăm după ritmul de creștere a numărului de turiști străini, principala destinație turistică din Balcani să fie Croația și nu Grecia, cum era până acum (accesează aici datele Eurostat). 

   Anul acesta ne-am bucurat că am ajuns Croația în materie de PIB pe cap de locuitor la paritatea puterii de cumpărare standard din UE (59% din media UE). Croația e țara din UE care a experimentat cea mai lungă recesiune, după Grecia, din 2009 încoace (6 ani de scădere economică - accesează aici datele Eurostat). Totuși, dacă vizitezi această țară, îți dai seama că suntem mult în urmă în materie de nivel de trai și că statistica productivității te face pe moment să te simți mai bine, dar nu pune mâncare în farfurie și nici nu le face toaletă instantaneu celor cu wc în fundul curții. 

   În materie de turism, noi suntem la ani lumină distanță față de ei. Anul trecut, conform datelor Băncii Naționale a Croației, veniturile de pe urma turiștilor străini (8,64 mld. euro) reprezentau 18,8% din PIB-ul acestei țări (vezi tabelul din imagine).  Noi, cu doar 1,56 miliarde de euro (0,9% din PIB) de pe urma turiștilor străini, conform datelor BNR, suntem mult în urmă. Dacă ar fi să avem venituri echivalente cu ale Croației, anul trecut ar fi trebuit să încasăm de la turiștii străini aproape 32 miliarde de euro. Am încasat doar 1,56 miliarde, și ne dăm seama că fără un Game of Thrones filmat pe la viloiul lui Dragnea din Teleorman nu avem șanse să ne facem bine în acest domeniu.

   De ce a scos din recesiune economia Croației serialul Game of Thrones?

   S-o luăm cu începutul

   În 2010, la debutul serialului, numărul sosirilor de turiști străini din Croația era la mai puțin de jumătate din cel de anul trecut (6,65 față de 13,71 milioane - vezi datele din imagine). Față de anul 2009, numărul turiștilor străini scăzuse puțin, de la 7,1 milioane la 6,9 milioane (accesează aici datele Eurostat). Veniturile de pe urma turiștilor străini erau echivalente cu 13,8% din PIB-ul Croației (6,2 mld. euro), cu peste o treime mai mici decât cele de anul trecut (18,8% din PIB; 8,64 mld. euro). La o dublare a numărului de turiști străini, veniturile au crescut cu o treime. Asta poate însemna că oferta s-a diversificat, dezvoltându-se noi produse turistice, ce duc la încasări mai mici (city break-uri de exemplu), dar și că fenomenul evazionist a crescut. 

   Economia Croației în 2010 înregistrase deja un an de recesiune severă (-7,4% scădere economică în 2009 - vezi aici datele Eurostat), iar acel an a fost al doilea din totalul celor șase de scădere economică. În cei șase ani de recesiune economică (2009 - 2014), atât consumul, cât și investițiile au scăzut față de perioada anterioară crizei (accesează aici și aici datele Eurostat). Nici în ultimii doi ani, raportat la PIB, cei doi indicatori nu au avut valori mai mari decât în anii anteriori crizei. Asta înseamnă că economia nu și-a revenit în ultimii doi ani (ani de creștere economică), de pe urma investițiilor sau a forțării consumului.

   Exportul net de bunuri și servicii e principalul suspect pentru revenirea economiei Croației în ultimii doi ani

   Dacă în 2010, exportul net de bunuri și servicii al acestei țări avea un sold de -190 milioane euro, anul trecut, soldul a fost de +1,39 miliarde euro (accesează datele Eurostat aici și aici). 
   Exporturile nete de servicii, între 2010 și 2016, au crescut cu 2,9 miliarde de euro, din care veniturile de pe urma turiștilor străini au crescut cu 2,4 miliarde de euro, în timp ce deficitul comerțului exterior cu bunuri a crescut cu peste 1,4 miliarde de euro, conform datelor Băncii Naționale a Croației. E clar că reintrarea pe creștere a economiei Croației din ultimii doi ani (accesează datele Eurostat aici) e rezultatul afluxului de turiști străini și al veniturilor provenite de pe urma acestora.

   Ce s-a întâmplat între 2010 și 2016? Game of Thrones. E de ajuns să vizitezi orașul Dubrovnik, ca să-ți dai seama că serialul e principalul vinovat pentru dublarea numărului de turiști străini între 2010 și 2016. 
    Litoralul Croației, cu orașele dalmatine în care s-au filmat scene din serial, era pe locul cinci în topul regiunilor din UE în privința înnoptărilor de turiști străini în 2010, cu peste 32 milioane de înnoptări
    Anul trecut era pe locul doi (69,5 mil. înnoptări), fiind depășit de Insulele Canare (91,3 mil. înnoptări), dar depășind regiuni precum cea a Cataluniei, Insulele Baleare, Ile de France (regiunea Parisului) sau Veneto (reginea Veneției - accesează aici datele Eurostat). 

   Alegerea ca locație pentru unele scene dintr-un serial de succes face mai mult decât o sută de mii de frunze brand de țară și strategiile penibile adiacente. Nu cred că e meritul actualului guvern al Croației pentru alegerea Dubrovnikului, Splitului și a celorlaltor locații din Croația pentru a filma scene din acest serial, dar alegerea a scos țara dintr-o criză economică prelungită, criză pe care decidenții politici n-au fost în stare să o rezolve.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu