Social Icons

luni, 15 iunie 2015

Harta celor mai subvenționate județe de la bugetul de stat

Harta celor mai subvenționate județe de la bugetul de stat
   Subvențiile de la bugetul de stat către bugetele locale (primării și Consilii Județene) au reprezentat circa 12,3% din totalul veniturilor la bugetele locale din anul 2014 (6,59 mld. lei din 53,67 mld. lei). Din 2009 încoace, subvențiile au oscilat, ca procent în veniturile totale la bugetele locale, între 9,8% în 2012 și 12,3% în 2014.
Modul de alocare pe județe al subvențiilor lasă posibilitatea celor ce împart plăcinta să aloce mai mult sau mai puțin, în funcție de afinități de partid, sau, dacă e an electoral, în funcție de bazin electoral. 
   Nu putem afirma că se ține cont de criteriul mărimii populației sau al nevoilor sociale, atâta timp cât, un județ precum Vâlcea, cu o populație de 400 de mii de locuitori, a primit subvenții de 311 milioane de lei anul trecut. Suma, a treia ca mărime după cea primită de București și Iași, este dublă față de cea primită de județul Cluj (157 mil. lei - vezi tabelul din imagine) sau mai mult decât dublă față de cea primită județul Vaslui (135 mil. lei) - județul cu cea mai mare rată a șomajului. Olt este un alt județ ce a primit în 2014 subvenții mai mari decât județe mult mai populate precum Suceava, Prahova, Cluj, Timiș sau mai sărace precum Vaslui, Botoșani, Călărași, Teleorman. Cert este că, subvențiile de la bugetul de stat fac diferența între bugetele județelor, cât timp nu sunt distribuite după anumite criterii. 
   Din 2009 încoace, totalul subvențiilor de la bugetul de stat către bugetele locale este de 31 de miliarde de lei (vezi tabelul din imagine). Ce criterii au urmat distribuirea acestor sume? Niciun criteriu clar, la fel ca și pe parcursul anului 2014. Cel puțin, asta reiese din clasamentul județelor după subvențiile primite la bugetele locale din 2009 până în 2014. Vrancea, un județ cu o populație mai mică de 400 de mii de locuitori, a primit subvenții aproape cât Clujul, județ cu o populație de aproape 700 de mii de locuitori (819 mil. lei față de 826 mil. lei). Bihor, județ cu o populație de sub 600 de mii de locuitori, a primit subvenții mai mari decât Constanța, județ cu o populație de peste 700 de mii de locuitori. Chiar și în cazul județelor sărace există inchitate. Astfel, Vasluiul, județ cu peste 400 de mii de locuitori, a primit subvenții, cumulate din 2009 încoace, mai mici decât Mehedinți, județ cu o populație mai mică de 300 de mii de locuitori (559 mil. lei față de 666 mil. lei - vezi tabelul din imagine).
   Cele mai spectaculoase creșteri ale subvențiilor, în 2014, față de 2009, le-au înregistrat bugetele locale din județele Bistrița-Năsăud (234%), Vâlcea (233%), Olt (160%), Mehedinți (128%) și Giurgiu (112%). La nivel național, creșterea a fost de 54%. Cele mai mici creșteri procentuale ale subvențiilor primite de la bugetul de stat în 2014 față de 2009 s-au înregistrat în București (-10%), Prahova (0,8%), Timiș (2,3%), Alba (2,6%), Bihor (4%). 
   Modul neclar de alocare a subvențiilor pe județe poate părea că nu influențează major economia locală a unui județe, având în vedere procentul relativ redus reprezentat de subvenții în veniturile totale (în medie, între 2009 si 2014, procentul e de 11,1%). În realitate, influențează atât cât se vrea de la centru, pentru că, dacă ai parte de mai mult de o dublare a subvențiilor, ca în cazul județului Bistrița-Năsăud (de la 86 mil. lei în 2013, la 186 mil. în 2014 - vezi tabelul din imagine), aceasta înseamnă jumătate din bugetul CJ Bistrița pe 2014 (201 mil. lei venituri totale în 2014). Mecanismul acesta de alocare discreționară crează diferențe de dezvoltare și nu echilibrează bugetele locale, cum ar trebui de fapt.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu