Bugetul României, așa sărac și peticit cum e, pentru că la sub 33% din PIB nu prea poți spune că stai pe roze, ajunge în teritoriu, la nivelul administrațiilor locale, într-un procent de 27%. Bugetul general consolidat al României se împarte în: bugetul de stat (circa 45%), bugetul administrațiilor locale, bugetul asigurărilor sociale, al asigurărilor de sănătate, al celor de somaj, al companiei de autostrăzi și drumuri și al altor instituții finanțate parțial sau integral de la buget. Între toate aceste componente au loc o serie de transferuri reglementate de legea bugetului cu impact, mai ales, asupra bugetului de stat.
La nivelul anului 2012 (pentru anul 2013 cifrele sunt încă în lucru la INS), bugetele locale au însumat circa 50 miliarde de lei, cu tot cu subvențiile transferate de la bugetul de stat pentru echilibrarea bugetelor. Subvențiile trimise la județe de la bugetul de stat au însumat circa 4,5 miliarde de lei. Acești 4,5 miliarde sunt alocați în teritoriu după necesități, dacă e să ne luăm după bla-bla-ul oficial, sau după ochi frumoși și, mai ales, după afinitățile de partid, dacă le suprapunem cu harta rezultatelor de la alegeri. Cei 4,5 miliarde reprezintă cam 9% din totalul bugetelor locale și pot însemna exact surplusul de care are nevoie un politician pentru a mai fi votat odată. Clasamentului unităților administrative din prima imagine i-am alăturat unul ce ține cont de populația din aceste administrații și, totodată, ne dă o imagine clară a disponibilităților totale ale administrațiilor locale la nivelul anului 2012.
La nivelul anului 2012 (pentru anul 2013 cifrele sunt încă în lucru la INS), bugetele locale au însumat circa 50 miliarde de lei, cu tot cu subvențiile transferate de la bugetul de stat pentru echilibrarea bugetelor. Subvențiile trimise la județe de la bugetul de stat au însumat circa 4,5 miliarde de lei. Acești 4,5 miliarde sunt alocați în teritoriu după necesități, dacă e să ne luăm după bla-bla-ul oficial, sau după ochi frumoși și, mai ales, după afinitățile de partid, dacă le suprapunem cu harta rezultatelor de la alegeri. Cei 4,5 miliarde reprezintă cam 9% din totalul bugetelor locale și pot însemna exact surplusul de care are nevoie un politician pentru a mai fi votat odată. Clasamentului unităților administrative din prima imagine i-am alăturat unul ce ține cont de populația din aceste administrații și, totodată, ne dă o imagine clară a disponibilităților totale ale administrațiilor locale la nivelul anului 2012.
După suplimentarea bugetelor administrațiilor din teritoriu de la bugetul de stat, la nivel județean are loc o nouă redistribuire, tot pe bază de coloratură politică, deși la nivel oficial nu se recunoaște. Dacă în ceea ce privește valoarea absolută a subvenției, Bucureștiul e în fruntea listei, urmat de Prahova, Bihor, Suceava și Iași, în ceea ce privește nivelul subvenției pe cap de locuitor, pe primul loc se situează Vâlcea, urmată de Botoșani, Giurgiu, Mehedinți și Bihor. Cei mai puțin subvenționați sunt locuitorii din București, Galați, Ialomița, Dolj și Covasna. Media națională a subvenției pe cap de locuitor pentru echilibrarea bugetului local este de 210 lei, un număr de 20 de județe situându-se sub această medie.
În ceea ce privește clasamentul veniturilor la bugetele locale pe cap de locuitor fără subvenții, topul este condus de bucureșteni, urmați de locuitorii din Ilfov, Satu-Mare, Timiș și Bistrița-Năsăud. La coada clasamentului se situează ialomițenii, teleormănenii, sălăjenii, vrâncenii și buzoienii. 31 de județe se află sub media națională de 1916 lei venituri la bugetul local pe cap de locuitor. Se remarcă o alocare la nivel teritorial ce nu urmează neapărat un tipar al nevoilor, alfel nu s-ar explica realitatea că locuitori ai unor județe dezvoltate precum Brașov,Prahova, Sibiu, Alba au primit o subvenție mai mare decât cei din Vaslui, Covasna, Neamț, Harghita, județe ce au nevoie de resurse suplimentare pentru a-și susține cheltuielile. De asemenea, mai trebuie spus că acest articol nu și-a propus să facă un clasament între ce se dă și ce se primește, pentru că doar 27% din tot ce se colectează la bugetul consolidat se întoarce la nivel de județ, iar odată cu crearea de către guvernul Boc a Direcției Marilor Contribuabili și extinderea la contribuabilii mijlocii, colectarea reală de la nivel județean e dificil de stabilit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu