Pages

marți, 10 mai 2016

Cum să eviți agențiile de turism ce trag țepe

   Cu ceva timp în urmă am vorbit despre facilitățile, în funcție de clasificări, ale hotelurilor din Europa și diferențele de clasificări dintre diferitele state (vezi aici). Acum, pentru că vara se apropie, e bine de știut cum să eviți o țeapă dată de agențiile de turism.
   Cea mai la îndemână metodă de informare despre agenție și serviciile oferite de acestea e Sfântul Google. Dai un search despre agenție și explorezi rezultatele. Comentariile de pe site-uri precum „Am fost acolo” sunt utile și nu trebuie să lipsească atunci când investighezi o agenție, o locație sau o structură de cazare anume. Comentariile de pe Booking.com sunt de asemenea o sursă importantă de informații despre facilitățile de cazare. Toate aceste surse îți asigură informarea despre serviciile oferite de agenție, facilitățile din structurile de cazare și mai puțin te informează despre potențialul de a-ți lua cea mai mare țeapă posibilă, în materie de vacanțe, și anume, pierderea definitivă a banilor fără a primi nimic din pachetul turistic promis.

   Cum să te informezi ca să nu dai peste o agenție ce vrea să dea o ultimă țeapă?

   În majoritatea cazurilor, agențiile de turism, atunci când dau o țeapă sunt în prag de faliment. Țeapa pe care ți-o dau ție le asigură o ultimă tranșă de venituri, înainte să pună lacătul pe ușă. Tiparul pe care îl urmează ultimul tun dat de „Miți Travel SRL” e următorul:
  • propunerea unui pachet turistic ultra-atractiv, cu o locație deosebită, la un preț promoțional, pentru o perioadă scurtă de timp;
  • prețul pachetului e cu cel puțin 30% mai mic decât ofertele similare existente la nivelul pieței, iar clientela țintă e constituită din persoanele cu venituri medii, fără o experiență bogată în călătorii;
  • de obicei, locațiile din pachetul otrăvit nu sunt exotice, pentru că alegerea unei destinații exotice atrage, de obicei, clientul informat și cu o experiență mai mare în achiziționarea pachetelor de vacanță.
   După achiziționarea unui astfel de pachet, turistul păcălit, pierzându-și încrederea, va evita o bună perioadă achiziționarea altui pachet de la agențiile de turism.

   Soluția?

Cum să eviți agențiile de turism ce trag țepe   Informarea. O informare de maxim 15 minute te scapă de durerea de cap și frustrarea că vacanța pe care ai plătit-o s-a dovedit a fi o țeapă. Dacă o agenție vrea să dea un tun, atunci ea are o situație financiară dezastroasă și nu de anul acesta, ci de mai mult timp. Pentru a afla cât de solidă e o agenție din punct de vedere financiar, trebuie s-o verificați pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (vezi aici). Pe site, în partea dreaptă (subliniat cu roșu la pas 1 din imagine), găsiți informațiile fiscale și bilanțurile. Apăsând, treceți la pasul 2, unde trebuie, fie să tastați numele agenției, fie să introduceți codul unic de identificare (CUI) al agenției. Dacă alegeți să căutați după nume, trebuie să alegeți și județul unde își are sediul social agenția. Atât numele corect al agenției, pentru că unele agenții se numesc Miți Travel, pentru clienți, dar sunt operate SC Miți Consulting&Travel SRL, cât și codul unic de identificare (CUI), sunt de cele mai multe ori disponibile pe site-urile agențiilor la datele de contact.
Cum să eviți agențiile de turism ce trag țepe   După ce ați optat pentru una din variante (nume sau CUI - vezi pasul 3  din imagine) veți intra pe datele firmei. În cazul în care ați optat pentru nume, de obicei, se vor afișa mai multe nume, iar d-voastră trebuie să alegeți numele corect. Dacă aveți CUI-ul exact, atunci intrați direct pe firma căutată.
   Pentru exemplificare, am ales o agenție foarte cunoscută (ce nu dă, din câte știu, țepe clienților), și anume Parlela 45. Numele exact e SC Paralela 45 Turism SRL, iar CUI-ul e 6505940. După ce am intrat pe spațiul alocat acestei societăți, jos (vezi pasul 4) poți alege anul din care să vezi situațiile financiare. Dacă agenția ar fi în insolvență, pe pagină ar fi menționat acest lucru. Dând click pe ultimul an (în cazul nostru e 2014, dar în decurs de câteva săptămâni vor apărea și situațiile pe 2015), intrăm pe situațiile financiare ale companiei (vezi pasul 5). De asemenea, dacă situațiile unei agenții din ultimii trei ani nu există și nici mențiunea că e în insolvență sau a fost radiată, atunci mare atenție, pentru că aveți în față un potențial țepar.
Cum să eviți agențiile de turism ce trag țepe   La pasul 5 avem afișați indicatorii financiari din anul 2014 (cel mai recent an). Vedem că anul trecut agenția a avut profit, de 1,85 milioane de lei în cazul Paralelei 45, și că cifra de afaceri de 26,5 milioane e destul de solidă și presupune un număr mare de clienți, deci, suntem safe. E adevărat că agenția are datorii mari, dar sunt în scădere față de anul 2012, și, în plus, a fost pe profit în ultimii 5 ani, iar cifra de afaceri e în creștere față de anul anterior.
   Dacă am vorbi de o agenție de vrea să tragă un ultim tun, atunci ultimii ani ar fi pe pierdere, datoriile ar crește în fiecare an, iar cifra de afaceri ar fi în scădere de la un an la altul. Nu toate agențiile care sunt pe pierdere vor să-ți tragă țeapă, dar o situație dezastroasă din punct de vedere financiar, corelată cu o ofertă irezistibilă, trebuie să-ți ridice serioase semne de întrebare. Scuza că și-a redus din marja de profit ca să-și crească clientela nu ține, pentru că marjele de profit ale unei agenții de turism mici sunt tot mici și nu prea au de unde scădea.
   În concluzie, dacă vreți să evitați o țeapă dată de o agenție de turism, interesați-vă nu doar de serviciile oferite, ci și de situația sa financiară, pentru că un marasm financiar nu-ți poate oferi siguranța unui pachet turistic reușit sau chiar a unui pachet turistic livrat.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu