Social Icons

joi, 14 iunie 2018

Cât a influențat rețeaua de autostrăzi economia județelor în ultimul deceniu

Cât a crescut PIB-ul pe cap de locuitor în județele străbătute de autostrăzi în ultimul deceniu
   Între 2007 și 2016, rețeaua de autostrăzi din România a crescut cu 466 de kilometri (de la 281 la 747 km), asta însemnând o medie de aproape 52 kilometri anual.

  Conform CNAIR, rețeaua de autostrăzi administrată anul trecut era de 757,2 kilometri. Datele INS sunt din 2016, cele pentru anul trecut vor fi publicate în a doua parte a anului.

   Trebuie precizat faptul că, între ceea ce administrează CNAIR și statistica INS de la nivel național, există o diferență de aproape 14 kilometri de rețea de autostrăzi. Dacă anul trecut, CNAIR-ul ne spune că a dat în folosință 23,8 kilometri de autostradă și totalul rețelei administrate a ajuns la 757,2 kilometri de autostradă, ne rezultă că CNAIR administra în 2016 o rețea de autostrăzi în lungime de 733,4 kilometri, deci cu aproape 14 kilometri mai puțin decât raportarea INS. 
   Pe lângă faptul că nu reușim să construim autostrăzi, nici nu suntem în stare să ținem o evidență clară a rețelei aflată în exploatare. E posibil totuși ca cei 14 kilometri de autostradă diferență să fie administrați de autoritățile locale și nu de CNAIR.

   Cât de mult influențează infrastructura de autostrăzi PIB-ul de la nivelul județelor?

   Între 2007 și 2017, PIB-ul pe cap de locuitor de la nivel național a crescut cu 57% (de la 6,1 mii la 9,6 mii euro -  vezi tabelul din imagine), conform datelor INS. 

   Cele mai mari creșteri procentuale ale PIB-ului pe cap de locuitor exprimat în euro s-au înregistrat în județele Giurgiu (119%), Ialomița (101%), Călărași (91%), Tulcea (84%) și Constanța (80%). Dintre aceste cinci județe, patru sunt străbătute de autostrăzi (Giurgiu, Ialomița, Călărași și Constanța - vezi tabelul din imagine). 

   Cele mai mici creșteri procentuale ale PIB-ului pe cap de locuitor în perioada 2007 - 2017 s-au înregistrat în județele Harghita (32%), Hunedoara (27%), Bihor (27%), Argeș (26%) și Ilfov (2%). Interesant e faptul că trei dintre aceste județe (Hunedoara, Argeș și Ilfov) beneficiază de asemenea de o rețea de autostrăzi.

   Dintre cele 14 județe și capitala ce sunt străbătute de autostrăzi, șapte județe plus capitala au înregistrat o creștere a PIB-ului pe cap de locuitor mai mare decât avansul procentual de la nivel național (57%). Aceste județe sunt: Giurgiu (119% creștere a PIB-ului pe locuitor), Ialomița (101%), Călărași (91%), Constanța (80%), București (77%), Alba (66%), Prahova (64%) și Sibiu (58%).

   În Arad (55%), Timiș (55%), Cluj (50%), Dâmbovița (45%), Hunedoara (27%), Argeș (26%) și Ilfov (2%), creșterile înregistrate de PIB-ul pe cap de locuitor în perioada 2007 și 2017 sunt sub media națională.

   Datele ne arată că nu există o corelare ridicată între infrastructura de autostrăzi și creșterea economică din ultimul deceniu. Faptul că o bună perioadă, o mare parte din rețeaua de autostrăzi a fost segmentată, fără a lega orașe și regiuni importante, poate fi o explicație pentru corelația slabă dintre creșterea PIB-ului pe locuitor dintr-un județ și rețeaua de autostrăzi existentă în acel județ. Autostrăzile sunt necesare, dar după cum arată datele din ultimul deceniu, n-au jucat un rol hotărâtor în dezvoltarea unor județe.
    
   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
Blogger Templates